Allochtone leerlingen worden niet systematisch ondergeadviseerd, landelijke studie bevestigt bevindingen in Amsterdam
- 2 mei 2011
Recent gepubliceerd onderzoek van ITS (Radboud Universiteit Nijmegen) onder 550 basisscholen in Nederland laat zien dat allochtone leerlingen niet worden ondergeadviseerd bij de overgang van het basis naar het voortgezet onderwijs. Alleen autochtone leerlingen met een lichte achterstand (leerlinggewicht 0.3) worden iets vaker ondergeadviseerd. ITS concludeert dat de advisering van kleine en grote gemeenten vergelijkbaar is. Hiernaast toont het onderzoek aan dat scholen die niet aan de Cito toets mee doen relatief gezien wat lagere adviezen geven.
In juni 2010 rapporteerde O+S in de fact sheet ‘Welke factoren spelen een rol bij onderadvisering in het basisonderwijs?’ over de (mogelijke) discrepantie tussen de Cito-scores en schooladviezen van leerlingen in het Amsterdamse onderwijs. Ook uit dit Amsterdamse onderzoek bleek dat allochtone leerlingen niet vaker dan autochtone leerlingen worden ondergeadviseerd. En eveneens in lijn met het landelijke onderzoek bleek er vooral bij de autochtone leerlingen met een achterstandspositie soms sprake te zijn onderadvisering.