Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Amsterdammers nog niet overtuigd van nut verhoging parkeertarieven

Amsterdammers lijken er niet van overtuigd dat het nodig is om de parkeertarieven binnen de ring A10 te verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door O+S in opdracht van AT5 onder 300 Amsterdammers. De helft van de Amsterdammers is tegen verhoging (51%) en 24% is voor, de rest heeft geen (uitgesproken) mening. Overigens is maar de helft van de Amsterdammers (52%) op de hoogte van dit uitgelekte voornemen dat onderdeel uitmaakt van een veel groter pakket aan maatregelen dat bedoeld is om de luchtkwaliteit, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de stad te verbeteren.

Autobezitters zijn iets vaker op de hoogte van de voorgenomen maatregel dan niet-autobezitters, waardoor de uitkomst voor het totaal beïnvloed wordt, aangezien autobezitters de verhoging minder vaak steunen dan niet-autobezitters. Tegelijkertijd blijkt dat ook niet-autobezitters (vooralsnog) vaker tegen dan voor verhoging zijn. De meeste weerstand is, niet onverwacht, te vinden onder autobezitters buiten de ring; zij zullen immers vaker dan de bewoners binnen de ring (die meestal een vergunning hebben) geconfronteerd worden met de tariefsverhoging. De enquête laat zien dat bij voor- en tegenstanders de overtuiging ontbreekt dat deze maatregel de luchtvervuiling zal tegengaan. Het aantal Amsterdammers dat denkt dat de prijsverhoging werkt tegen luchtvervuiling varieert van ongeveer 20% bij degenen die geen auto hebben tot zo’n 10% van de autobezitters. Omgekeerd varieert het aandeel Amsterdammers dat (nog ) niet is overtuigd van de effectiviteit van 60% bij degenen zonder auto tot bijna 80% bij de autobezitters.

De vraag spontaan andere of alternatieve maatregelen te noemen Amsterdammers leert dat Amsterdammers dan het vaakst (26%) denken aan beter openbaar vervoer, parkeren aan de rand van de stad (8%) en het stimuleren van schoon rijden (7%). Iets meer dan de helft van de Amsterdammers noemt het een goed idee vuile auto’s meer te laten betalen voor een parkeervergunning dan schone. Deze mogelijkheid is expliciet voorgelegd. Overigens zijn er meer Amsterdammers die vinden dat de gemeente niet voldoende (39%) doet aan de luchtvervuiling in de stad dan Amsterdammers die vinden dat de gemeente wel voldoende doet (17%). Daarbij is nauwelijks verschil tussen auto- en niet-autobezitters.

Bij elkaar lijken de uitkomsten aanleiding te geven tot de conclusie dat Amsterdammers tariefsverhoging niet zonder meer steunen. De mate van acceptatie zal uiteindelijk bepaald worden door het totale pakket van maatregelen dat binnenkort wordt bekendgemaakt. In de enquête is voorts gevraagd naar de bekendheid van het nieuwe algemene telefonische informatienummer van de gemeente. Dan blijkt dat voor de meeste Amsterdammers dit nummer nog onbekend is: 86%. Dertien procent kent het nummer wel, maar slechts een enkeling heeft er al gebruik van gemaakt. Daardoor is het nog te vroeg om aan te geven hoe Amsterdammers het nummer beoordelen.