Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Bewoners regio Amsterdam kopen minder in eigen gemeente

Net als Amsterdammers kopen bewoners in de Amsterdamse regio steeds meer niet-dagelijkse producten (kleding, muziek, interieurartikelen) via internet, zo'n 8 procent in 2014 tegenover 1 procent in 2004. Dit blijkt uit een nieuwe factsheet van OIS op basis van onderzoek onder 3.000 bewoners in de regio.

Met name kleine gemeentes (Beemster, Oostzaan, Ouder-Amstel) zien de koopkrachtbinding dalen en afvloeien naar internet én naar grotere buurgemeenten, zoals Purmerend, Zaanstad en Hoofddorp. De stadscentra van deze grotere gemeenten profiteren van deze ontwikkeling. Maar grotere gemeenten hebben op hun beurt ook te maken met een dalende koopkrachtbinding als gevolg van toegenomen internetbestedingen én toegenomen afvloeiing naar Amsterdam. Alleen in de groeigemeenten Almere en Haarlemmermeer is de koopkrachtbinding tussen 2004 en 2014 stabiel gebleven. Net als in de rest van Nederland lijkt er in de Amsterdamse regio een sterke samenhang te zijn tussen bevolkingsontwikkeling, omvang van de detailhandel en koopkrachtbinding.

Ontwikkeling koopkrachtbinding niet-dagelijkse boodschappen van gemeenten in Amsterdam regio, 2014 (procenten)