Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Concurrentiepositie creatieve industrie Noordvleugel

De concurrentiekracht van de stedelijke regio's hangt af van de vitaliteit en het innoverend vermogen van de clusters, ofwel concentraties van vergelijkbare en van elkaar afhankelijke bedrijven. Hoe hoger de concentratie van sectoren in een regio, hoe groter de verwachte concurrentiekracht. De concurrentie met andere regio's neemt toe en tegelijkertijd lijken de verschillen tussen de regio's steeds kleiner te worden. Creative Cities Amsterdam Area (CCAA) heeft O+S gevraagd de concurrentiepositie van de Noordvleugel ten opzichte van andere regio's in Europa in kaart te brengen, voor wat betreft het aantrekken van investeringen van (internationale) creatieve bedrijven en creatief talent.

Verschillen in beleid

Het beleid in Nederland om de creatieve industrie te stimuleren is vergelijkbaar met dat in Engeland. In beide landen gaat het vooral om nationaal beleid. De regionale en functionele uitwerking van het beleid is in Engeland beter georganiseerd dan in Nederland.In de Scandinavische landen en in Oostenrijk is het beleid ook nationaal ingebed, maar daar ligt de nadruk eerder op bepaalde sectoren (zoals multimedia in Finland, design in Zweden) dan in Nederland en Engeland. Zowel in Engeland en Nederland als in de Scandinavische landen is het beleid gericht op export, ondernemerschap en op clustering (ofwel regionale netwerkvorming).In Frankrijk en in Duitsland ontbreekt nog een overkoepelend beleid om de creatieve industrie te stimuleren. In Frankrijk zijn er wel een aantal landelijke programma’s om diverse sectoren te ondersteunen, zoals multimedia en design. In Duitsland is het beleid gedecentraliseerd en wordt door de staten afzonderlijk bepaald en ingevuld.Net als in Barcelona, Wenen en Berlijn is het beleid in Amsterdam (in de Noordvleugel minder) sterk gericht op het aantrekken van creatief talent met behulp van het cultureel stedelijk erfgoed, van grachtengordel tot NDSM.

SWOT en aanbevelingen

De rapportage sluit af met een SWOT, waarin de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de creatieve industrie in de Noordvleugel zijn weergegeven en een tiental aanbevelingen. CCAA kan deze aanbevelingen gebruiken bij het opstellen van een marketingstrategie, om de Noordvleugel beter te promoten als nationale en internationale hub.