Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Creatieve industrie groeit door

O+S heeft voor de vierde keer de ontwikkeling van de creatieve industrie in Amsterdam en de Noordvleugel beschreven. In de monitor 2008 wordt ingegaan op de grote werkgelegenheidsstijgingen in dit segment in Amsterdam tussen 2006 en begin 2009. De creatieve industrie is in deze periode met 6,6% gegroeid, terwijl de totale Amsterdamse economie in deze periode met 2,7% groeide.

Werkgelegenheid

De sectoren die de afgelopen 3 jaar het meeste hebben bijgedragen aan de werkgelegenheidsgroei zijn de televisiesector in de media en entertainment en de interieur- en modesector in de creatieve zakelijke dienstverlening. Net als in voorgaande jaren is de stijging te vinden in Amsterdam-Noord, Westerpark en Zeeburg.Het aantal starters in de creatieve industrie is ook toegenomen, tot 1.797 starters in 2009. Westerpark, Amsterdam-Noord en de Baarsjes zijn belangrijke locaties voor hen. Het noorden en het westen van de stad worden dus een belangrijke kweekvijver voor de creatieve industrie. Daarnaast is sinds 2008 nieuwe wetgeving van kracht en dienen alle - en dus ook zelfstandigen zonder personeel in vrije beroepen - zich bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Aangezien er in de creatieve industrie veel kleine zelfstandigen zijn, zal dit de uiteindelijke aantallen juist in dit segment sterk beïnvloeden.

Modesector

De monitor creatieve industrie besteedt daarnaast aandacht aan één van de groeisectoren binnen de creatieve industrie, de modesector. In Amsterdam is het aantal modebedrijven de afgelopen vier jaar met bijna de helft toegenomen tot 590 ondernemers in 2009. Omdat veel starters in deze sector nog staan ingeschreven bij het Fashion Centre is er nog geen duidelijke concentratie te zien in het Wallengebied, waar een deel van hen in voormalige bordeelruimtes werkt.

Mate van internationalisering

Tot slot is er een enquête gehouden onder 252 ondernemers in de Amsterdamse creatieve industrie om de mate van internationalisering van deze sector te onderzoeken. Hierover was weinig bekend en landelijk onderzoek laat zien dat de creatieve industrie in Nederland niet echt internationaal is. Uit het onderzoek van O+S blijkt dat de Amsterdamse creatieve industrie wel is ingebed in een internationaal netwerk. Zo heeft 60% van de geïnterviewde bedrijven in de creatieve industrie wel eens voor een internationale opdrachtgever of klant gewerkt. Ook de afzetmarkt van de media en entertainment bedrijven is behoorlijk internationaal; veertig procent van deze bedrijven zet zijn producten af in Europa. Internationalisering betekent ook dat het productieproces naar het buitenland verplaatst kan worden, omdat daar meer kennis of talent aanwezig is, of omdat de lonen en andere productiekosten lager zijn. De ondervraagden geven aan dat met name het distributieproces in het buitenland plaats vindt.

Uit de enquête blijkt verder dat het productieproces in de creatieve industrie voor een groot deel een Nederlandse aangelegenheid is: de ontwerpfase vindt voor 90% plaats in Amsterdam.