Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Creatieve industrie in de Noordvleugel

De Nederlandse creatieve industrie is geconcentreerd in de Noordvleugel van de Randstad. Veertig procent van de werkgelegenheid in de creatieve industrie bevindt zich in deze regio. Tussen 1996 en 2007 nam het aantal banen in de creatieve industrie met 27.000 toe tot 90.000 banen en groeide daarmee sneller dan de totale werkgelegenheid.De belangrijkste groei deed zich voor in de periode tussen 1996 en 2002, toen de creatieve industrie met 5,6% per jaar groeide, terwijl de totale werkgelegenheid in de Noordvleugel met 3,6% toenam. Bovendien nam de creatieve industrie in de Noordvleugel in deze periode meer toe dan in heel Nederland. Na een paar jaar stagnatie groeit de creatieve industrie nu weer twee keer zo snel als de totale werkgelegenheid. Dit blijkt uit Ontwikkeling creatieve industrie in de Noordvleugel, O+S, 2008, dat in opdracht van Creative Cities Amsterdam Area (CCAA) is uitgevoerd.

Toegevoegde waarde is beperkt

In deze publicatie is het belang van de creatieve industrie niet alleen in kaart gebracht aan de hand van werkgelegenheidscijfers maar ook op basis van de toegevoegde waarde die door de sector wordt gerealiseerd. Dit is een maatstaf voor de omvang van de productie. De toegevoegde waarde van de creatieve industrie is overigens beperkt, zowel in de Noordvleugel als in de rest van Nederland, vanwege de hoge arbeidsintensiteit van de bedrijfstak.

Vooral extra banen in reclame en architectuur

In heel Nederland is de creatieve zakelijke dienstverlening de belangrijkste deelsector. Deze deelsector zorgt nu al voor 51% van de banen en groeit bovendien het snelst. In de Noordvleugel wint creatieve zakelijke dienstverlening ook aan belang (nu 41%). Tussen 1996 en 2007 kwamen er vooral banen bij in de reclame en architectuur en technisch ontwerp. Verder steeg de werkgelegenheid in de mode- en designsector.De Noordvleugel onderscheidt zich van de rest van Nederland door de sterke positie van media en entertainment. Deze deelsector is nog steeds goed voor 38% van het aantal banen, ook al floreren niet alle onderdelen. Terwijl het aantal banen in de audiovisuele sector groeide, nam in dezelfde periode de werkgelegenheid in uitgeverijen juist sterk af. Vooral de dagbladuitgeverijen deden het slecht. Reorganisatieprocessen zorgden voor een daling van de werkgelegenheid in Haarlem en Amsterdam.In de deelsector kunsten kwamen er vooral veel dienstverlenende banen bij, meer dan kunstenaars zelf.