Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Dienstverlening Binnenwaterbeheer voldoende

Klanten beoordelen de dienstverlening van Binnenwaterbeheer Amsterdam als voldoende, zo blijkt uit het onderzoek dat eind 2006 is uitgevoerd. Wel komen er uit het onderzoek een aantal aandachtspunten naar voren. Eind 2006 heeft O+S in opdracht van BBA een klanttevredenheidsonderzoek verricht onder drie verschillende klantgroepen: woonbootbewoners, rondvaartreders en Amsterdammers (walbewoners). In totaal hebben 150 woonbootbewoners, 21 rondvaartreders en 404 walbewoners uit de stadsdelen Centrum, Zeeburg, Westerpark en ZuiderAmstel aan het onderzoek meegewerkt.

Contact met BBA

Vooral woonbootbewoners en rondvaartreders hebben contact met BBA. Onder walbewoners is BBA minder bekend en is het contact ook minder frequent. Woonbootbewoners hebben vaak contact met BBA doordat ze het Meldpunt overlast te water bellen om een klacht door te geven. Rondvaartreders hebben vooral contact met BBA in verband met het aanvragen van een vergunning. Van de drie klantgroepen zijn de walbewoners die contact hebben gehad met BBA het meest tevreden over de service van de dienst.

Woonbootbewoners: handhaven dé taak van BBA

Gevraagd wat volgens hen de belangrijkste taak van BBA is, noemt een meerderheid van de woonbootbewoners ‘handhaving’, en dan met name handhaving van snelheid (69%). Daarnaast wordt het Meldpunt overlast te water ook als belangrijke taak gezien (42%). Handhaving met betrekking tot geluidsoverlast wordt door 36% genoemd. Er mag volgens de woonbootbewoners meer gehandhaafd worden: tweederde van hen ervaart wel eens overlast tijdens evenementen.

Aandachtspunten volgens de rondvaart

De reders geven aan dat er meer aandacht voor de praktijk moet komen: handhaving van gezonken vaartuigen; betere bereikbaarheid per marifoon; meer steigers en aanpak van de illegale rondvaart.

Walbewoners vinden drukte op het water leuk

De walbewoners ervaren de drukte in de grachten als positief. Het is soms druk op het water, maar de walbewoners vinden dit doorgaans leuk en ervaren hier, in tegenstelling tot de andere klantgroepen, niet of nauwelijks overlast van.