Hoe groen is het verkeer in Amsterdam?
- 27 september 2024
In 2023 was 10 procent van het gemotoriseerde verkeer in Amsterdam uitstootvrij. Bussen zijn het vaakst uitstootvrij. Het aandeel elektrische personenauto’s is tussen 2018 en 2023 vervijfvoudigd. Inmiddels gaat het om 16 procent. Het aantal publieke laadpunten bij parkeerplekken zal ruim moeten verdubbelen om het groeiende aantal elektrische auto’s aan te kunnen.
Een groot deel van de niet-hernieuwbare energie die we gebruiken, gaat naar onze voertuigen. Om het verbruik van fossiele brandstoffen en de CO2-uitstoot terug te dringen, moeten voertuigen dus op hernieuwbare energie gaan rijden. Dat zorgt ook voor minder vervuiling van de lucht en het milieu.
Om te bepalen hoe groen het verkeer in Amsterdam is, kijken we naar het aandeel uitstootvrije detecties. In de stad hangen op verschillende plekken slimme camera’s. Die camera's tellen hoeveel voertuigen langsrijden. Als een camera een voertuig registreert dat volledig op elektriciteit of waterstof rijdt dan noemen we dat een 'uitstootvrije detectie'. De uitstootvrije detecties zeggen niet direct iets over de aantallen schone voertuigen in de stad. Zo zorgen taxi’s voor relatief veel detecties. Maar het aandeel uitstootvrije detecties geeft wel informatie over hoe schoon het Amsterdamse verkeer is.
In totaal was 10 procent van alle detecties in 2023 uitstootvrij. Dat aandeel neemt sinds 2020 met ongeveer 2 procentpunt per jaar toe. Bussen zijn het schoonst. Inmiddels is rond de 35 procent van de busdetecties uitstootvrij. Ook brom- en snorfietsen zijn relatief vaak uitstootvrij. Bij personenauto’s gaat het om een kleine 10 procent. Motoren zijn het minst vaak emissievrij: slechts 1 procent is dat.
Het aantal elektrische personenauto’s in Amsterdam neemt in de afgelopen jaren gestaag toe. Het aantal geregistreerde personenauto’s dat elektrisch is, is tussen 2018 en 2023 vijf keer zo groot geworden. In 2023 ging het om 16 procent. Landelijk is dat ruim 8 procent. Het autobezit per huishouden is in Amsterdam het laagst van alle gemeentes in heel Nederland. Tegelijkertijd zijn er wel veel zakelijke personenauto's geregistreerd in de stad. Zakenauto’s zijn vaker elektrisch. Dat verklaart voor een groot deel het hoge aandeel elektrische personenauto's in de hoofdstad.
Met de groei van het aantal elektrische auto’s in de stad, neemt ook de vraag naar parkeerplekken met publieke laadpalen toe. De gemeente wil dat er 18.000 laadplekken zijn in 2030. In januari van dit jaar stond de teller op 7.951 parkeerplekken met laadmogelijkheid. Het aantal publieke laadpunten bij parkeerplekken zal ruim moeten verdubbelen om in de verwachte behoefte te voorzien.
Niet overal in de stad kun je evenveel laadpunten vinden. Absoluut gezien zijn in Zuid de meeste parkeerplekken met een laadpaal. Ook in Nieuw-West, West en Oost zijn er veel publieke laadpalen. Maar relatief gezien vind je juist de meeste laadmogelijkheden in Centrum. Ook in een aantal wijken in Zuid, West en Oost is het aandeel parkeerplekken met een laadpaal hoog. In de wijken aan de randen van de stad is het aandeel laadpunten vaak een stuk lager.