Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Hotels in Europese steden: bloei of overleven?

Hotels in Amsterdam, Madrid en Londen zullen in 2013 naar verwachting minder kameromzet boeken dan in 2012. Meerdere recessiedips en de eurocrisis in de afgelopen twee jaar stellen prestaties van de hotelsector in Europa op de proef. Dit concludeert PricewaterhouseCoopers (PwC) in zijn jaarlijkse analyse van de hotelsector in 19 Europese steden.

Door de economische tegenwind van de afgelopen jaren zal de kameromzet (RevPar) 1) in 2013 minder snel groeien dan eerder werd verwacht. Van alle Europese steden zal de kameromzet het meest toenemen in hotels van de Russische steden St.Petersburg en Moskou en in Parijs (met 5 procent of meer). In Londen, Madrid en Amsterdam wordt de grootste daling van de kameromzet verwacht (meer dan -3 procent). Van de 19 Europese steden staat Amsterdam op twee na de laatste plaats qua ontwikkeling van de kameromzet in 2013.

Omzetdaling in Amsterdam door economische tegenslagen en concurrentie

PwC verwacht dat de kamerbezetting van de Amsterdamse hotels in 2013 licht zal toenemen (+0,4 procent), de kamerprijzen zullen dalen (-4 procent) met een lagere jaaromzet als gevolg. De Amsterdamse hotelmarkt wordt momenteel beïnvloed door meerdere negatieve en positieve factoren. Crisis in de eurozone, krimp van de Nederlandse economie en stijgende werkloosheid vertragen het omzetherstel na de eerdere daling in 2012. Daarnaast noemt PwC de hoge concurrentiefactor op de Amsterdamse hotelmarkt, als gevolg van de komst van de nieuwe hotels. Aan de andere kant is 2013 een bijzonder toeristisch jaar dankzij de vele evenementen die meer recreatieve bezoekers naar Amsterdam trekken. Ook zal de zakelijke markt in de stad groeien mede dankzij de grootschalige congressen, zoals The European Society of Cardiology Congres (ESC).

Minder kameromzet in Londen na Olympische spelen

De situatie in Amsterdam is anders dan die in Londen en Madrid. In die steden wordt een daling verwacht van zowel de kamerbezetting, als van de kamerprijs. In Londen is dit het effect na de Olympische Spelen in 2012 en in Madrid van de aanhoudende Spaanse recessie. Omzet per beschikbare kamer (in het Engels Revenue per Available Room - RevPAR) is een indicator, die meet in hoeverre hotels financieel succesvol zijn. Kameromzet wordt berekend door twee factoren samen te brengen: kamerbezetting en kamerprijs.