Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

ICT-bedrijven meer behoefte aan glasvezel dan creatieve bedrijven

Onder de huizen en bedrijven van Amsterdam liggen kilometers lange glasvezelverbindingen. Deze zijn aangelegd door verschillende marktpartijen, die allemaal hun eigen netwerk wilden aanleggen. Toch is het nog lang niet zo dat ieder Amsterdams bedrijf en iedere burger nu over glasvezel beschikt. Het laatste stukje, tot in het bedrijf of tot in huis, ontbreekt vaak nog. In Zeeburg wordt dit voor de huishoudens nu aangelegd, in het kader van Citynet. De andere stadsdelen zullen volgen.

Glasvezel voor middelgrote bedrijven

Voor bedrijven is er een apart traject dat glasvezel tot in het bedrijf aanlegt. Dit project heet BreedNet en heeft als doel een groot open glasvezelnetwerk te realiseren in de Noordvleugel van de Randstad, waarop zowel commerciële als niet-commerciële partijen hun diensten kunnen aanbieden.Veel grote bedrijven en instellingen zoals banken, universiteiten en ziekenhuizen beschikken al over glasvezel, voor de meeste kleine bedrijven voldoet internet via ADSL of de kabel. BreedNet mikt daarom op de tussengroep, bedrijven met minimaal tien werkzame personen, en streeft naar vraagbundeling. Hoe meer bedrijven een aansluiting willen, hoe goedkoper deze kan worden. ICT- en creatieve bedrijven vormen een uitzondering. Verwacht wordt dat deze bedrijven, door de aard van hun werkzaamheden, meer dan gemiddeld behoefte hebben aan glasvezel, ook de wat kleinere bedrijven.In opdracht van Economische Zaken en het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam heeft O+S onderzocht of Amsterdamse ICT- en creatieve bedrijven, vanaf twee werkzame persoenen, interesse hebben in BreedNet. Een kleine 500 bedrijven hebben meegedaan aan het onderzoek.

Zeven op de tien bedrijven geïnteresseerd in BreedNet

Er is veel interesse voor BreedNet, vooral bij de wat grotere bedrijven. Kleinere bedrijven vinden BreedNet vermoedelijk te duur: € 250 per maand en € 1.000 aansluitkosten. Bedrijven willen hun glasvezelverbinding zowel gebruiken om diensten af te nemen als zelf diensten aan te bieden. Door de hoge capaciteit (100 Mbps is de standaard) is BreedNet bijzonder geschikt voor het uitwisselen en distribueren van professionele content zoals films, video en reclamemateriaal en foto’s. De helft van de bedrijven is van plan om BreedNet te gaan gebruiken om te communiceren en samen te werken met andere bedrijven.

ICT-bedrijven andere belangstelling dan creatieve bedrijven

Creatieve bedrijven, die gemiddeld wat kleiner zijn, hebben wat minder behoefte aan BreedNet dan ICT-bedrijven. Ook hebben ze een voorkeur voor andere diensten. Creatieve bedrijven zijn vaker geïnteresseerd in muziekdistributie, narrow casting en video- of webcasting, terwijl ICT-bedrijven meer behoefte hebben aan het onderbrengen van verschillende bedrijfssystemen in een netwerk, telewerken voor het personeel en het maken van automatische back-ups.