Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Onderzoek en Statistiek

Kredietcrisis niet van invloed op Sinterklaas- en Kerstuitgaven

Van de Amsterdammers viert 40 procent Sinterklaas. Dat is iets minder dan het landelijke gemiddelde dat op ongeveer 50 procent ligt. Gemiddeld besteedt men 100 euro, en dat is voor 71 procent van de ondervraagden evenveel als vorig jaar. Zeventien procent geeft wat meer uit en 12 procent wat minder dan in 2007. Van de mensen die minder uitgeven zijn er welgeteld twee waarbij de kredietcrisis een rol speelt, een verwaarloosbaar klein aantal.

Persoonlijke omstandigheden zijn veel belangrijker, bijvoorbeeld een verandering in de relationele sfeer, het feit dat er meer (klein)kinderen zijn, dat men het elders viert enz. Dit beeld is consistent met het landelijke beeld. Nederlanders geven bijna 500 miljoen uit aan Sinterklaas en geven daarmee aan weinig last te hebben van de crisis. Als we dit bedrag vertalen naar de Amsterdamse situatie dan komen we uit op een bedrag tussen 25 en 35 miljoen euro.

Van de ondervraagde Amsterdammers viert 73 procent Kerst, dat daarmee dus populairder is dan Sinterklaas. Ook geeft men gemiddeld meer uit, namelijk 178 euro, gemiddeld 78 euro meer dan bij het feest van de Goedheiligman. Voor 72 procent is dat net zoveel als vorig jaar, voor 7 procent is het meer en voor 10 procent is het minder dan in 2007.

Van alle ondervraagden heeft 11 procent zijn bestedingspatroon aangepast aan de kredietcrisis. Van die – kleine – groep gaat het dan om een enkeling die bezuinigt op grote uitgaven zoals een wasmachine en een paar mensen die meer opletten bij de dagelijkse bestedingen.