Kwaliteit taxi's in Amsterdam: imago slechter dan werkelijkheid
- 6 november 2003
De problemen met de Amsterdamse taxiwereld lijken in de publieke opinie veel groter dan ze in feite zijn. Dit blijkt uit onderzoek naar de kwaliteit van de Amsterdamse taxi's, dat door O+S en Ecorys Transport is uitgevoerd onder inwoners van Amsterdam, taxigebruikers en mystery guests: anoniem ingehuurde taxigebruikers.

De Amsterdammers beoordeelden de taxi's met een 5,8, de gebruikers gaven een 7,6 en de mystery guests vonden de kwaliteit een 6,9 waard.Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Amsterdams Platform en bestaat uit drie delen: 1) Opinieonderzoek onder 400 inwoners van Amsterdam, waarvan ongeveer de helft taxigebruiker is en de andere helft niet-gebruikers; 2) Uitstappersonderzoek onder mensen die net een taxirit hebben gemaakt; 3) Onderzoek door 'mystery guests', inhoudelijk goed geïnformeerde en anoniem ingehuurde taxigebruikers, die taxiritten hebben beoordeeld op een groot aantal kwaliteitsaspecten. Uit deze onderzoeken blijkt onder meer dat in de publieke opinie misstanden uit de taxiwereld worden gegeneraliseerd, iets dat in belangrijke mate wordt veroorzaakt door de vaak eenzijdige berichtgeving in de media. Het oordeel van Amsterdammers over de taxiwereld wordt dan ook meer beïnvloed door verhalen uit hun omgeving of de media dan door feitelijk taxigebruik. De Amsterdamse taxiwereld heeft eerder last van een imagoprobleem dan dat mensen daadwerkelijk veel slechte ervaringen hebben. Zo blijkt dat het bijvoorbeeld met de stratenkennis van de chauffeurs en hun beheersing van het Nederlands erg mee valt. De conclusie dat de kwaliteit beter is dan in de publieke opinie werd gedacht, wil echter niet zeggen dat in de praktijk alles goed gaat op de Amsterdamse taxi. Zowel mensen die wel eens een taxi nemen als zij die dit nooit doen storen zich in hoge mate aan de rijstijl die taxichauffeurs erop na houden, de sociale vaardigheden van sommige chauffeurs en aan de prijs van een taxirit. De consument heeft weinig zicht op de manier waarop de prijs van een rit wordt berekend. Tarieven ontbreken bij de helft van de taxi's en de chauffeurspas is in een kwart van de taxi's niet te zien. Hierdoor kan de indruk ontstaan dat taxichauffeurs de prijs van een rit zoveel mogelijk naar hun hand willen zetten. Ook met een andere wettelijke eis over de keuze van de consument bij het nemen van een taxi is het minder goed gesteld: het weigeren van een rit (doorverwijzen naar de voorste taxi of de rit helemaal niet willen rijden) komt in een derde van de ritten vanaf een taxistandplaats nog voor.Mark van der Horst (wethouder Verkeer en Vervoer): "De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de Amsterdamse taxiwereld een imagoprobleem heeft. Kennelijk heeft de Amsterdamse taxiwereld meer te lijden van zijn negatieve imago dan van daadwerkelijke slechte ervaringen. De les die de taxibranche hieruit kan trekken is dat ze moeten gaan werken aan het wegnemen van het beeld. En hiervoor worden tal van handreikingen gedaan: chauffeurs moeten zich aan de verkeersregels houden en de wet naleven, chauffeurs moeten investeren in kwaliteit en werken aan het gebrek aan sociale vaardigheden en aan de prijs/kwaliteit-verhouding."
Bron: Bestuursvoorlichting gemeente Amsterdam