Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Proef gratis OV 65-plussers ten dele geslaagd

In maart, april en mei 2009 hebben alle Amsterdammers van 65 jaar en ouder de mogelijkheid gekregen om gratis met het openbaar vervoer in de stad te reizen. Van de 87.000 aangeschreven Amsterdammers heeft 59 procent (51.000 mensen) de OV-chipkaart aangevraagd. Na afloop van de actie heeft O+S, in opdracht van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de proef geëvalueerd. Hierbij is gebruik gemaakt van gegevens van het GVB en Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV), daarnaast heeft O+S een telefonische enquête uitgevoerd onder 65-plussers.

Van de 87.000 aangeschreven Amsterdammers heeft 59 procent (51.000 mensen) de OV-chipkaart aangevraagd. Na afloop van de actie heeft Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S), in opdracht van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, de proef geëvalueerd. Hierbij is gebruik gemaakt van gegevens van het GVB en Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV), daarnaast heeft O+S een telefonische enquête uitgevoerd onder 65-plussers.

In ieder geval 41.000 gebruikers van de OV-chipkaart

De gegevens van het GVB laten zien dat 41.000 reizigers met de gratis OV-chipkaart de kaart op de juiste wijze gebruikt hebben door goed in- en uit te checken. Het is mogelijk dat het aantal 65-plussers dat daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van het gratis openbaar tijdens de actieperiode boven de 41.000 ligt. Het is denkbaar dat een aantal van het openbaar vervoer gebruik heeft gemaakt zonder in of uit te checken, want de poortjes van de metro stonden tijdens de actieperiode nog open en men kon zonder in te checken de metro in.

Doelstellingen van de actie

De doelstellingen van de actie zijn onderdeel van het amendement Mulder. In het projectplan is de doelstelling van het project als volgt geformuleerd: “Met het amendement Mulder wordt extra geïnvesteerd in het verbeteren van de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit. Doel van het gratis openbaar vervoer voor ouderen is om 65-plussers meer gebruik te laten maken van het openbaar vervoer. Tevens wordt beoogd om 65-plussers meer deel te laten nemen aan maatschappelijke activiteiten, waardoor wordt tegengegaan dat ouderen in een sociaal isolement terecht komen.”

Doelstellingen ten dele gehaald

Het eerste doel om 65-plussers meer gebruik te laten maken van het openbaar vervoer lijkt ten dele te zijn gehaald. De 65-plussers die gebruik hebben gemaakt van het aanbod hebben meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer dan ze ‘normaal’ doen. Het gebruik van de fiets en auto is tijdens de actieperiode licht gedaald. Na de proef maken de 65-plussers ongeveer even vaak gebruik van het openbaar vervoer als voor de proef.

De tweede doelstelling was om 65-plussers meer deel te laten nemen aan maatschappelijke activiteiten. Een vijfde van de 65-plussers heeft met het gratis OV extra activiteiten ondernomen. De extra activiteiten die zij ondernamen, waren winkelen/boodschappen doen, gevolgd door wandelen, parkbezoek en culturele activiteiten. De frequentie waarmee dit gebeurde is onbekend.