Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Project: Gebruikers gemeentelijke media

In opdracht van de Directie Communicatie (Bestuur en Organisatie) heeft OIS gebruikersprofielen gemaakt van gebruikers van de website www.amsterdam.nl, de krant Amsterdam en AT5. Ook is beschreven welke groep Amsterdammers gebruik maakt van social media om op de hoogte te blijven van zaken in de stad of het stadsdeel. Dit is gedaan op basis van de enquête de Amsterdamse Burgermonitor 2017. Het doel van het onderzoek is om in kaart te brengen welke groepen Amsterdammers wel en niet bereikt worden via de gemeentelijke mediakanalen.

Opdrachtgever: Directie Communicatie, Bestuur en Organisatie

Projecttype: Aanvullende analyse van gegevens uit de Burgermonitor 2017 (stadsbrede enquête)

Werkwijze

De Burgermonitor 2017 (stadsbrede enquête onder 2.378 Amsterdammers) geeft een algemeen overzicht van het mediagebruik van Amsterdammers. In de huidige rapportage heeft OIS de gegevens uit de Burgermonitor verder geanalyseerd en gebruikersprofielen gemaakt van gebruikers van de website www.amsterdam.nl, de krant Amsterdam en AT5 (in het algemeen, niet specifiek het programma ‘Amsterdam informeert’). Ook is gekeken welke Amsterdammers gebruik maken van social media om op de hoogte te blijven van zaken in de stad of hun stadsdeel.

Voor de gebruikersprofielen is per mediakanaal gekeken naar de samenstelling van de groep gebruikers naar geslacht, leeftijd, opleiding, herkomst, inkomen. Voor de gemeentekrant en AT5 is ook gekeken naar de samenstelling naar stadsdeel. Het gebruikersprofiel van elk kanaal is vergeleken met de samenstelling van de totale Amsterdamse bevolking.

Verder is per mediakanaal berekend welk percentage van verschillende groepen respondenten hier gebruik van maakt. Dit geeft een extra inzicht in het relatieve gebruik van de verschillende mediakanalen.

Resultaten

De resultaten zijn verwerkt in een schriftelijke rapportage. Daarin laten we bijvoorbeeld zien dat de website van de gemeente vooral wordt gebruikt door hoogopgeleide Amsterdammers. Verder is het relatieve bereik van de website hoog onder respondenten tussen de 30 en 54 jaar. Amsterdammers met een niet-westerse migratieachtergrond worden minder goed bereikt door de gemeentelijke website. Met de gemeentekrant Amsterdam worden vooral 55-plussers bereikt. Jongeren (16-29 jaar), laagopgeleiden en respondenten met een niet-westerse migratieachtergrond lezen de gemeentekrant minder vaak en worden relatief minder goed bereikt. Het bereik van AT5 is juist hoog onder respondenten met een niet-westerse migratieachtergrond. Daarnaast zijn onder laagopgeleide Amsterdammers en bewoners van Nieuw-West, Zuidoost en Noord ook relatief veel mensen die naar AT5 kijken. Vooral jongeren (16-29 jaar) maken gebruik van social media voor nieuws over zaken in de stad of het stadsdeel. Laagopgeleide Amsterdammers worden minder goed bereikt door social media.

De redactie gemeentelijke media gebruikt deze informatie om te bepalen wie (welke groepen Amsterdammers) zij wel en niet bereiken en welke kanalen het meest geschikt zijn om specifieke doelgroepen te benaderen.

Contact

Renske Hoedemaker en Soufyan Ahamiane, Onderzoek, Informatie en Statistiek via: algemeen.ois@amsterdam.nl