Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Segregatie in het Amsterdamse onderwijs

In opdracht van Onderwijs, Jeugd en Zorg deed OIS onderzoek naar segregatie in het basis- en voortgezet onderwijs. Wij onderzochten zowel de segregatie naar herkomst als naar sociaaleconomische status.

Belangrijkste conclusie is dat het opleidingsniveau van ouders stijgt. Er blijven echter grote verschillen tussen verschillende buurten. Zie hiervoor onderstaand figuur.

Segregatie in het basisonderwijs: veranderingen in uiterste groepen zichtbaar

De segregatie in het Amsterdamse basisonderwijs (PO) lijkt in de afgelopen jaren te veranderen. Het aantal leerlingen op scholen met tussen de 20-80 procent leerlingen van hoogopgeleide ouders (niet-gesegregeerde scholen) bleef in de afgelopen drie jaar stabiel. Het beeld van de gesegregeerde scholen verandert echter. In de onderstaande figuur is te zien dat het aantal kinderen op scholen met  minder dan 20 procent kinderen van hoogopgeleide ouders  de afgelopen drie jaar duidelijk af nam. Dat terwijl het aantal kinderen op scholen met meer dan 80 procent hoogopgeleide ouders in dezelfde periode sterk toe nam.

Leerlingen op basisscholen met bepaald aandeel kinderen met hoogopgeleide ouders, 2012/'13-2014/'15(aantallen)

Hoogopgeleide ouders trekken weg

In het Amsterdamse basisonderwijs zijn er in sommige gebieden in de stad grote leerlingenstromen. Het zijn vooral hoogopgeleide ouders in enkele gebieden die hun zoon/dochter niet in de eigen buurt naar school laten gaan. Deze buurten zouden in potentie gemengdere scholen kunnen hebben.

Voortgezet onderwijs: verschillende basisschooladviezen en schoolkeuzes

Het Amsterdamse voortgezet onderwijs (VO) is meer gesegregeerd dan het basisonderwijs. Dit is onder andere een gevolg van de verschillende basisschooladviezen die leerlingen krijgen. Kinderen met hoogopgeleide ouders en /of autochtone kinderen krijgen vaker havo/vwo adviezen. Kinderen met laagopgeleide ouders en/of leerlingen met een niet-westerse  herkomst krijgen vaker vmbo-b/k adviezen. Daarnaast maken leerlingen andere schoolkeuzes. Zo kiezen vwo-leerlingen met laagopgeleide ouders vaker scholengemeenschappen dan gymnasia. Voor vwo-leerlingen met hoogopgeleide ouders is dit andersom.

Het Amsterdamse VO is gesegregeerd

Deze verschillende basisschooladviezen en schoolkeuzes leiden tot gesegregeerde VO-scholen. Aan de uitersten zitten categorale vwo-scholen en smalle en brede vmbo-scholen en praktijkonderwijsscholen. In het VO zien we, anders dan in het PO, een vrij stabiel beeld over de afgelopen drie jaar. Deze segregatie lijkt niet te veranderen.

Leerlingen met hoogopgeleide ouders en/of een niet-westerse-achtergrond per type VO-school, 2014/'15 (procenten)