Segregatie op Amsterdamse basisscholen en middelbare scholen verschuift
- 21 november 2019
De segregatie op Amsterdamse basisscholen en middelbare scholen verschuift: er zijn steeds minder scholen met heel weinig leerlingen met hoogopgeleide ouders maar steeds meer scholen met heel veel leerlingen met hoogopgeleide ouders. Dat blijkt uit de Segregatiemonitor primair- en voorgezet onderwijs 2018/’19 die OIS in opdracht van de afdeling Onderwijs jaarlijks uitvoert.

Leerlingen met hoogopgeleide ouders mengen steeds minder op school
Het aandeel leerlingen in het Amsterdamse primair- en voortgezet onderwijs met hoogopgeleide ouders neemt toe. Hierdoor zijn er steeds minder scholen met veel lageropgeleide ouders. Tegelijkertijd is in de afgelopen zes jaar het aandeel leerlingen dat naar gesegregeerde scholen met heel veel hoogopgeleide ouders gaat toegenomen: tussen schooljaar 2012/’13 en 2018/’19 is dit aandeel in het primair onderwijs toegenomen van 12 procent naar 20 procent en in het voortgezet onderwijs van 2 procent naar 17 procent. Leerlingen met hoogopgeleide ouders vinden elkaar steeds meer op bepaalde scholen. De segregatie op basis van de migratieachtergrond van de leerlingen laat een vergelijkbaar maar minder sterk patroon zien: het aandeel leerlingen dat naar gesegregeerde scholen met weinig jongeren met een migratieachtergrond gaat (20 procent of minder) lijkt toe te nemen.
Verdeling leerlingen over (speciale) basisscholen en middelbare scholen naar aandeel leerlingen met hoogopgeleide ouders, 2012/’13-2018/’19
Amsterdamse (speciale) basisscholen
Amsterdamse middelbare scholen
Leerlingen met hoogopgeleide ouders kiezen het vaakst voor scholen buiten eigen stadsdeel
Leerlingen met hoogopgeleide ouders gaan het vaakst buiten hun eigen stadsdeel naar school en trekken zowel in het basis- als voortgezet onderwijs veel naar scholen in stadsdeel Zuid. Het aandeel leerlingen met hoogopgeleide ouders dat in Zuid woont en in het eigen stadsdeel naar school gaat is daarnaast óók hoog, waardoor op scholen in dit stadsdeel sprake is van een hoge concentratie van leerlingen met hoogopgeleide ouders.
Sterke samenhang tussen aandeel leraren met een niet-westerse migratieachtergrond en leerlingenpopulatie van een school
In schooljaar 2016/’17 had in totaal 15 procent van de leraren in het Amsterdamse basisonderwijs en 19 procent van de leraren in het voortgezet onderwijs een niet-westerse migratieachtergrond, tegenover ongeveer de helft van de leerlingen. Het aandeel leraren met een niet-westerse migratieachtergrond op basisscholen en middelbare scholen hangt sterk samen met het aantal leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond: naarmate het aandeel niet-westerse leerlingen groter is op een school stijgt ook het aandeel leraren met een niet-westerse migratieachtergrond.