Toename vwo-adviezen zet door
- 30 juni 2016
In 2015 kreeg een kwart van de leerlingen het basisschooladvies vwo. Net als in de voorgaande jaren betekent dit een stijging van het aandeel vwo-adviezen in de stad. In eerdere jaren zagen we tegelijkertijd een daling van het aandeel leerwegondersteunend onderwijs op het vmbo (lwoo), maar deze ontwikkeling zette in 2015 niet door.

Terwijl we al langere tijd een stijging zien van het aandeel vwo-adviezen, is de gemiddelde Cito-score in Amsterdam al jaren stabiel. In 2015 was dit 534, terwijl dit landelijk met 535 net iets hoger lag.
Aanpassing belang van de Cito-score
Vanaf schooljaar 2014/’15 is het basisschooladvies leidend, en is het belang van de Cito-score afgenomen. Het schooladvies wordt gebaseerd op het advies van de docent, voordat de Cito-toets is gemaakt. Dit heeft tot gevolg gehad dat de gemeente Amsterdam geen volledig inzicht meer heeft in de Cito-scores van alle leerlingen die in dat schooljaar de Cito-toets maakten. De scholen is gevraagd de Cito-scores van de leerlingen door te geven aan de gemeente, maar niet alle scholen hebben dit (volledig) gedaan. Hierdoor is het bestand waarmee wij jaarlijks de ontwikkeling van de Cito-scores konden volgen niet meer volledig genoeg voor onze analyses. Voor de gemiddelde Cito-scores wordt daarom per 2015 een databestand van DUO gebruikt, waarin de gemiddelde Cito-score per school te vinden is en het aantal leerlingen waarop deze is gebaseerd.
Meer onderadvies bij leerlingen met advies vmbo-kader
Als de basisschooladviezen zijn gegeven en de Cito-score van een leerling hoger blijkt te liggen, kan het basisschooladvies nog worden bijgesteld. Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat dit niet veel gedaan wordt, maar dat scholen in stedelijke gebieden dit beduidend vaker doen dan in de rest van het land.
In de databestanden die wij tot onze beschikking hebben kunnen we niet terug zien of er adviezen zijn opgehoogd, maar wel of een leerling:
- een passend advies heeft gekregen (basisschooladvies is gelijk aan het niveau dat hoort bij zijn/haar Cito-score),
- een onderadvies (advies is lager dan niveau Cito-score) of
- een overadvies (advies is hoger dan niveau Cito-score).
Hieruit blijkt dat het aandeel onderadvies bij leerlingen met advies vmbo-kader met 7 procent in 2015 hoger ligt dan in de voorgaande jaren (rond de 2 á 3 procent). Leerlingen met basisschooladvies vmbo-kader hadden in 2015 dus vaker dan in voorgaande jaren een Cito-score hoger dan het advies dat ze kregen. Bij havo/vwo-adviezen zijn geen grote verschuivingen zichtbaar. Een verklaring zou kunnen zijn dat onderadvies bij havo/vwo wel leidt tot ophoging van het basisschooladvies, terwijl dit bij leerlingen met advies vmbo-k minder vaak gebeurt. Dit is iets dat in de komende jaren gevolgd zal worden.