Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Voorzichtig herstel toerisme in Amsterdam

Het toerisme in Amsterdam lijkt zich te hebben hersteld na de forse daling in 2008. Het CBS heeft onlangs de nog voorlopige cijfers tot en met november 2009 bekend gemaakt. In de eerste elf maanden van 2009 is het aantal hotelgasten en overnachtingen in Amsterdam met 2 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Met deze groei loopt Amsterdam vooruit op de landelijke ontwikkelingen: zowel het landelijke aantal hotelgasten als het aantal passagiers op Schiphol blijven in dezelfde periode dalen.

Sinds juli 2009 neemt het aantal hotelgasten in Amsterdam elke maand met 5 tot 13 procent toe ten opzichte van dezelfde maand in 2008. Vooral de vijf- en de viersterrenhotels hebben een toename gemerkt.

Dit is juist het hotelsegment dat tijdens de crisis in 2008 de grootste daling liet zien. De lagere hotelprijzen in Amsterdam en het betere conjunctuurbeeld wereldwijd zijn de mogelijke verklaringen voor de groei van het aantal toeristen in de stad. In de tweede helft van 2009 is er een opleving van diverse buitenlandse toeristische markten te zien, die tot kort geleden aan het krimpen waren, zoals de Verenigde Staten en Japan. Gasten uit deze landen hebben een voorkeur voor luxere hotels.

Buitenlandse toeristen zien Amsterdam weer zitten

Het jaar 2009 begon met een sterke afname van het aantal buitenlandse hotelgasten, maar sinds juli groeit het aantal gasten uit een aantal voor Amsterdam belangrijke buitenlandse markten. Vooral de groei van het aantal Amerikanen na de twee jaar durende krimp valt op. Verder groeit het aantal hotelgasten uit Azië weer, vooral doordat er meer Chinezen komen en in de laatste maanden van 2009 ook Japanners. Na de forse daling neemt het aantal Britten en Spanjaarden in oktober en november van 2009 ook weer toe. Het binnenlandse toerisme en toerisme uit België, Duitsland en Frankrijk – dat tijdens de krimp in 2008 niet is verminderd – blijft verder groeien. Zowel Hotels.com (onderdeel van het Amerikaanse Expedia), als Trivago.nl (Nederlandse boekingssite) constateren in 2009 lagere hotelprijzen dan in 2008.