Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Autodelen in Amsterdam

Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) heeft in opdracht van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer en stadsdeel Oud-Zuid onderzoek gedaan naar autodelen. Autodelen is een commerciële dienst waarbij abonnees gebruik kunnen maken van verschillende auto's met een vaste standplaats. In Amsterdam zijn vijf autodeel-organisaties actief, waarvan Greenwheels en ConnectCar de grootste zijn.

Klanten van Greenwheels en ConnectCar zijn ondervraagd over het gebruik van deelauto's, hun motieven en ervaringen en de effecten van het gebruik van deelauto's op andere vervoermiddelen.

Ervaringen positief

Autodelers zijn over het algemeen positief over het autodelen: 96 procent is tevreden, 94 procent vindt de beschikbaarheid van auto’s goed en 92 procent is positief over de afstand tot deelauto’s. Over de kosten lopen de meningen meer uiteen: 35 procent vindt het autodelen (heel) duur terwijl 10 procent zegt autodelen (heel) goedkoop te vinden.

Effecten van autodelen

Er zijn vier mogelijke effecten van autodelen onderzocht.

  • Effect op gebruik andere vervoermiddelen: minder gebruik van de trein. Door het autodelen is een kwart van de autodelers minder gebruik gaan maken van de trein. Dit zijn vooral de mensen die voorheen geen auto tot hun beschikking hadden.
  • Effect op autobezit: autobezit gedaald. Voordat men ging autodelen had 37 procent van de ondervraagden één of meerdere auto’s ter beschikking, nu is dit nog 16 procent.
  • Effect op gereden aantal kilometers: aantal gereden kilometers gedaald. Van de autodelers die voorheen een eigen auto hadden rijdt 79 procent naar eigen zeggen nu minder met de deelauto dan zij voorheen met de eigen auto reden. Zeven procent is meer gaan rijden en 14 procent rijdt nog evenveel.
  • Effect op parkeervergunningen: het is op basis van het onderzoek niet te bepalen in welke mate parkeervergunningen zijn ingeleverd door het autodelen.