Campagne de nieuwe handhaver
- Publicatie
- 2010
In Amsterdam hebben handhavers met het opsporingslogo meer bevoegdheden gekregen om bij te dragen aan een veilige, nette en schone stad. Deze handhaver is een zogenoemde Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Met de campagne De Nieuwe Handhaver heeft de gemeente Amsterdam de burgers in de maand mei 2010 geïnformeerd over de bevoegdheden van de handhavers Openbare Ruimte met BOA-bevoegdheid.

Nadat de campagne achter de rug was heeft Dienst Onderzoek en statistiek (O+S) voor het Stedelijk Programma Regelgeving en Handhaving (SPRH) een evaluatie uitgevoerd van de effectiviteit van de campagne.
Weet men waar de term De Nieuwe Handhaver voor staat?
Amsterdammers zijn matig bekend met de term “De Nieuwe Handhaver”: een kwart van de ondervraagden kent de term, driekwart niet. Na een afbeelding uit de campagne gezien te hebben vermoedt een derde van de ondervraagden dat het iets te maken heeft met de politie of de stadswacht.
Wat is de bekendheid van de verschillende campagne-uitingen bij Amsterdammers?
Een derde (36 procent) van de Amsterdammers heeft iets gezien of gehoord van de campagne. Hierbij kunnen zij geholpen zijn door de afbeelding uit het eerste deel van het onderzoek. Vooral de poster (23 procent) en/of het filmpje (10 procent) zijn door hen gezien. Zes van de tien Amsterdammers hebben niets gezien of gehoord, meerdere respondenten laten weten daar gezien hun interesse of achtergrond, verbaasd over te zijn.
De meest genoemde locatie waar mensen iets hebben gezien van de campagne is op de televisie bij AT5 maar ook op straat.
Hoe beoordeelt men de informatie die in de campagne is verspreid (vorm en inhoud)?
De poster, flyer en het filmpje worden vooral duidelijk, nuttig en relevant gevonden. Het minst positief is men over de kenmerken mooi en aansprekend. Hierbij geldt: bekend maakt bemind. Mensen die al bekend waren met de term “De Nieuwe Handhaver” vinden de campagne meer aanspreken dan diegene die er voor het eerst van horen.