Denim industrie in beeld
- Publicatie
- 2014
De (inter)nationale denimsector is goed vertegenwoordigd in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Ook de ontwikkelingen in de sector zijn gunstig voor de stad: steeds meer merken vestigen zich in de stad, waardoor een cluster ontstaat dat interessant is voor onderwijs (talentontwikkeling), aanpalende sectoren en toeleveranciers. De denimsector leent zich bovendien uitstekend voor verduurzaming.

Al deze zaken maken de denimsector voor Amsterdam tot een interessante sector om in te investeren. Om dit gericht te kunnen doen werken de Amsterdam Economic Board en House of Denim aan een gezamenlijke denim strategie en roadmap. In het kader van deze roadmap is er behoefte aan een objectief ijkpunt waarin de omvang en het belang van de sector worden vastgesteld, idealiter met een kwantitatieve basis.
Daarom heeft de Amsterdam Economic Board aan O+S gevraagd de denim industrie nader in beeld te brengen. Onderzocht is hoe de denimindustrie zich ontwikkeld heeft sinds de oprichting van Gap-Star (later omgedoopt in G-Star), wat de sector begin 2013 voorstelt en waar de kansen liggen voor de komende jaren.