Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Evaluatie Servicecentrum Onderwijs en Zorg

Met het Servicecentrum Onderwijs en Zorg en de producten en diensten die via dit medium worden aangeboden, wordt een poging gedaan om de drempels voor onderwijs- en zorgmedewerkers te verlagen om in Amsterdam te wonen en te werken. De afdeling Onderwijs, Jeugd en Zorg (OJZ) heeft aan Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) gevraagd de ervaringen met het Servicecentrum te onderzoeken.

Helpt het Servicecentrum om personeelstekorten op te lossen? Eén op de drie respondenten denkt van wel. Maar respondenten geven als toelichting dat zij behoefte hebben aan nog andere regelingen en dat de regelingen voor meer groepen beschikbaar zouden moeten zijn.

Het Servicecentrum wordt voornamelijk benaderd met vragen over de voorrangsregeling voor huurwoning. Daarnaast weet men hen vooral te vinden met vragen over parkeervergunningen. Mensen die contact hebben gehad met het Servicecentrum voelen zich vaak geholpen: de helft van de respondenten zegt geholpen te zijn met zijn vraag bij het Servicecentrum, twee op de tien zijn deels geholpen en drie op te tien voelen zich niet geholpen. Gemiddeld geven respondenten een 6,3 voor hun ervaring met het Servicecentrum Onderwijs en Zorg. Met name de vriendelijkheid (74 procent) en de bereikbaarheid (61 procent) wordt positief gewaardeerd.

Acht procent van de respondenten die meededen aan het onderzoek via een open link, kent het Servicecentrum. Geopperde ideeën om de bekendheid te vergroten zijn bijvoorbeeld adverteren in de krant of promotie via AT5, promotie via intranet, promotie via e-mails naar de schoolbesturen, verbetering van de vindbaarheid op de website van de gemeente, en de medewerkers van het Servicecentrum bij de scholen en zorginstellingen langs laten gaan.