Evaluatie training voor andersbevoegde professionals voor de klas
- Publicatie
- juli 2025
Andersom.Amsterdam biedt andersbevoegde professionals die werkzaam zijn in het Amsterdamse basisonderwijs een training zodat zij hun pedagogische en didactische vaardigheden kunnen verbeteren. Deelnemers beoordelen de training gemiddeld met een 8,3. Sinds de training ervaren cursisten meer rust bij zichzelf, bij de leerlingen en in de les. Dat blijkt uit deze evaluatie van O&S.

In Amsterdam en vier andere grote steden mag vanwege het forse lerarentekort een deel van de onderwijstijd ingevuld worden door professionals uit andere sectoren dan het onderwijs. Zij hebben meestal geen lesbevoegdheid en verzorgen activiteiten die gericht zijn op de ontwikkeling van creatieve, sociale, technische of digitale vaardigheden.
Uit een eerdere evaluatie blijkt dat het succes van de inzet van andersbevoegden afhangt van hun pedagogische en didactische vaardigheden. Daarom biedt platform Andersom.Amsterdam hen de training ‘Prettig leidinggeven op groepsniveau’ aan.
Voor dit onderzoek heeft O&S een cursusdag bezocht, groepsgesprekken gevoerd met twee groepen die hebben deelgenomen aan de training en diepte-interviews uitgevoerd met zes individuele deelnemers. Van drie deelnemers hebben de onderzoekers ook een collega gesproken.
De respondenten zijn enthousiast over de training en beoordelen die gemiddeld met een 8,3. De deelnemers ervaren effecten op de leerlingen, het werkplezier en hoe zij voor de groep staan. Sinds de training ervaren cursisten meer rust bij zichzelf, bij de leerlingen en in de les. Dit komt doordat er volgens hen meer structuur in de lessen zit, ze beter kunnen reageren op de leerlingen en ze meer overzicht hebben. Ook de gesproken collega’s zien verandering in de manier waarop de cursisten voor de groep staan.
De uitwisseling van ervaringen met elkaar wordt als grootste pluspunt van de cursus genoemd. Het leren van elkaars ervaringen en het delen van waar iedereen tegenaan loopt, zorgt voor veel herkenning en verdieping. Er is sprake van een veilige en ontspannen sfeer waarin de cursisten zich vrij voelen om dingen waar ze tegenaan lopen in hun lessen te delen.
Het belangrijkste verbeterpunt is dat de cursus langer had mogen duren. De uitwisseling van ervaringen is ook tijdsintensief. Er wordt daarom geopperd om de bijeenkomsten langer te maken of om één of twee bijeenkomsten toe te voegen. Wat ook kan helpen is om de maximale groepsgrootte terug te brengen naar maximaal zes tot acht deelnemers.