Evaluatie trainingen schoolveiligheid 2025
- Publicatie
- december 2025
Onderwijsprofessionals op het voorgezet (speciaal) onderwijs beoordelen een training die hen ondersteunt bij grensoverschrijdend van jongeren overwegend positief. Gemiddeld geven zij een 7,9 als rapportcijfer. Het grootste deel van de professionals geeft aan dat de training ze heeft geholpen. Dat blijkt uit een nieuwe evaluatie van trainingen over schoolveiligheid die de gemeente Amsterdam aanbiedt.

Hulpvragen en signalen over schoolveiligheid gaan over complexe problematiek, zoals drugshandel, wapenincidenten, ronselen voor criminele groepen, seksueel grensoverschrijdend gedrag, afpersing, fysieke agressie en bedreiging. Scholen geven aan dat zij behoefte hebben aan deskundigheid bij het omgaan met ernstig grensoverschrijdend gedrag. De gemeente startte daarom in maart 2022 met het aanbieden van trainingen pedagogisch handelen bij grensoverschrijdend gedrag van jongeren op het voortgezet onderwijs (vo) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Uit een eerdere evaluatie van deze trainingen in 2023 volgde een aantal verbeterpunten: meer praktische tips en handvatten en meer tijd om te oefenen. In 2024 zijn de trainingen aangepast. Deze evaluatie gaat over de vernieuwde trainingen.
59 professionals vulden een online vragenlijst in. Als belangrijkste doel voor deelname noemen zij het vaakst het vergroten van kennis en handelingsperspectief over veiligheidsproblematiek op school en het krijgen van handvatten om de aanpak op scholen met betrekking tot veiligheidsproblematiek te verbeteren. Voor 23 professionals is hun doel helemaal behaald en voor 30 een beetje. Deelnemers geven aan beter voorbereid te zijn op de praktijk.
Respondenten beoordelen de trainingen gemiddeld met een 7,9. In de eerdere evaluatie was dit een 7,0. Zij zijn vooral positief over de trainers en de acteurs bij de trainingen, die gebruik maken van praktische voorbeelden en van nuttige theorie. Ongeveer de helft van de deelnemers (28) is het (helemaal) eens met de stelling: ‘de training heeft mij geholpen om te gaan met (ernstig) grensoverschrijdend van leerlingen’. Enkele professionals hebben behoefte aan meer tijd voor de trainingen. Ook opperen sommigen een vervolgtraining om kennis op te frissen of te bespreken hoe inzichten zijn gebruikt in de praktijk.