Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Factsheet woon-werkstromen van Amsterdams onderwijspersoneel PO, SO en VO

Deze factsheet geeft inzicht in de stand van zaken als het gaat om hemelsbrede woon-werkafstanden van het lesgevende en onderwijsondersteunende personeel werkzaam op een Amsterdamse school in het primair onderwijs (PO), speciaal onderwijs (SO) of voortgezet onderwijs (VO), en wordt als input gebruikt voor de uitwerking van de maatregelen uit de Amsterdamse lerarenagenda 2019-2023. Dit onderzoek is gebaseerd op de meest recente data uit 2016.

Woon-werkstromen Amsterdams onderwijspersoneel en startende leraren in beeld

In Amsterdam is, net als in andere delen van het land, sprake van een tekort aan leraren. In de Amsterdamse lerarenagenda 2019-2023 ‘Liever voor de Klas’ van de Taskforce Lerarentekort wordt gekeken naar manieren om nieuwe leraren te trekken naar Amsterdam en om huidige leraren te behouden.

Meer dan de helft van het totale Amsterdamse onderwijspersoneel woont in de stad

Het onderwijspersoneel van buiten Amsterdam komt grotendeels uit de metropoolregio Amsterdam, met name uit Zaanstad, Almere en Amstelveen. Het onderwijspersoneel dat werkzaam is in het Amsterdamse primair onderwijs woont hemelsbreed gemiddeld het dichtst bij de school waarop zij werken.

Minder startende leraren werken op de lange termijn in het Amsterdamse (speciaal) basisonderwijs

Dat blijkt uit het cohortonderzoek ‘startende leraren in Amsterdam’, waarin drie cohorten leraren die na hun studie voor een baan in het Amsterdamse onderwijs hebben gekozen tot zeven jaar na afstuderen zijn gevolgd. Onder startende leraren voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs lijken er juist wat meer voor Amsterdam te kiezen op de lange termijn. Binnen drie jaar na afstuderen vindt de grootste uitstroom plaats. Van de gestarte leraren in het Amsterdamse (speciaal) basisonderwijs uit cohort 2010 (afgestudeerd in studiejaar 2009/’10) werkte 13 procent na drie jaar niet meer in de stad. In cohort 2012 en 2014 is deze uitstroom toegenomen naar meer dan één vijfde. Vooral de gestarte leraren van buiten de stad verlaten op de lange termijn het Amsterdamse onderwijs. Mogelijke redenen hiervoor zijn de toegenomen druk op de Amsterdamse woningmarkt en het oplopende lerarentekort in Nederland waardoor zij waarschijnlijk een baan vinden dichter bij huis.

2019-onderwijsadres.png