Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Leerlingen met potentiële onderwijsachterstand in Amsterdam

Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) brengt sinds 2017 het aandeel leerlingen met een potentiële onderwijsachterstand per basisschool in beeld voor de afdeling onderwijs van de gemeente Amsterdam. Vanaf schooljaar 2018/ ’19 berekenen we ook het aandeel potentiële onderwijsachterstandleerlingen op middelbare scholen en onder Amsterdamse peuters.

In schooljaar 2018/’19 had bijna vier op de tien leerlingen in het Amsterdamse primair onderwijs (37 procent) en voortgezet onderwijs (39 procent) een potentiële onderwijsachterstand. Onder Amsterdamse peuters ging het om bijna een derde van de kinderen (33 procent).

Er bestaan grote verschillen tussen scholen en woonbuurten in het aandeel leerlingen met een potentiële onderwijsachterstand. Zij wonen relatief gezien het meest in de stadsdelen Zuidoost, Nieuw-West en Noord. De berekening van potentiële onderwijsachterstanden wordt gebruikt om de gemeentelijke subsidie voor het tegengaan van onderwijsachterstanden te verdelen over scholen. Sinds dit schooljaar wordt in een hernieuwde definitie uitgegaan van de sociaaleconomische status van leerlingen.