Lokale media Amstelveen
- Publicatie
- februari 2025
De lokale media in Amstelveen bedienen op dit moment meer de geëngageerde, oudere en hbo, wo-opgeleide inwoners, dan de burgers die relatief jonger zijn en korter in Amstelveen wonen. Dit blijkt uit het onderzoek naar de lokale media in Amstelveen onder leden van het Amstelveense burgerpanel en een steekproef onder inwoners van de gemeente. Onderzoek en Statistiek voerde dit onderzoek uit in opdracht van de gemeente Amstelveen.

Amstelveen kent meerdere lokale media: 1Amstelveen, Amstelveens Nieuwsblad, Amstelveenz, Amstelveen Blog, Amstelveenweb, mijn Amstelveen en NH Nieuws. Deze mediakanalen informeren de inwoners van Amstelveen over lokaal nieuws.
De gemeente Amstelveen wilde in verband met het herijken van het mediabeleid het bereik van deze media in beeld krijgen. Daarom heeft Onderzoek en Statistiek 1000 leden van het burgerpanel een korte vragenlijst gestuurd. 45 procent heeft de vragenlijst ingevuld. Maar we weten ook dat panelleden vaak maatschappelijk betrokken burgers zijn. Het panel is op dat gebied niet representatief voor de hele Amstelveense bevolking. Daarom hebben we aanvullend 2000 brieven naar bewoners van Amstelveen gestuurd. Van de aangeschreven inwoners heeft 11 procent de vragenlijst ingevuld.
Bekendheid en gebruik
Bij dit specifieke onderwerp, het bereik en waardering van de lokale media in Amstelveen, is zicht op de verschillende segmenten in de Amstelveense bevolking belangrijker dan het gemiddelde. Hoe bekend zijn de lokale media en hoe worden zij gewaardeerd door de geëngageerde en oudere burgers? En hoe is dit onder jongere burgers die korter in Amstelveen wonen?
We zien dat panelleden meer nieuws in het algemeen volgen en ook vaker lokaal nieuws volgen. Zij kennen ook vaker lokale media. Bij de Amstelveense burgers in de steekproef zien we juist mindere mate van bekendheid en gebruik van lokale media. Deze groep bestaat deels uit Engelstaligen en jongere respondenten. Zij bekijken de lokale media minder en volgen het nieuws meer via sociale media en buitenlandse nieuwszenders. Amstelveenz, Amstelveens Nieuwsblad en NH Nieuws worden het meest herkend en bekeken door zowel panelleden als respondenten in de steekproef.
Panelleden vinden de lokale media belangrijker dan Amstelveners die niet in het panel zitten. De papieren editie van het Amstelveens Nieuwsblad is voor beide groepen een belangrijk medium. Panelleden voelen zich ook beter geïnformeerd door de lokale media dan respondenten uit de steekproef. Beide groepen hebben vooral interesse in nieuws uit de eigen buurt.