Monitor creatieve industrie 2012
- Publicatie
- 2013
De recessie laat haar sporen ook na in de creatieve industrie. De bijdrage van de creatieve industrie aan de totale toegevoegde waarde is tussen 2008 en 2011 afgenomen. In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) gemiddeld met 1,8 procent per jaar, in heel Nederland met 2,1 procent, terwijl de totale economie gemiddeld met respectievelijk 1,1 en 0,5 procent per jaar groeide. In Amsterdam en Almere nam de toegevoegde waarde van de creatieve industrie in deze periode nog wel toe. Dit blijkt uit de Monitor creatieve industrie 2012, die O+S in opdracht van de Amsterdam Economic Board heeft gemaakt.

Wat is toegevoegde waarde?
De toegevoegde waarde is een maatstaf voor de omvang van de productie. De som van de toegevoegde waarde van alle sectoren is respectievelijk het bruto binnenlands, regionaal of gemeentelijk product.De creatieve industrie in de MRA levert een bijdrage van 5 procent aan de totale toegevoegde waarde, een bijdrage van 7 procent van alle banen en 17 procent van alle vestigingen. Dit is meer dan de bijdrage die de creatieve industrie aan de totale Nederlandse economie levert. In Amsterdam is het aandeel van de creatieve industrie op alle drie de punten nog hoger.
Schaalverkleining
De afgelopen 15 jaar is de creatieve industrie enorm gegroeid. Tussen 1996 en 2012 is het aantal vestigingen van de creatieve industrie in Nederland meer dan verdrievoudigd en in Amsterdam zelfs vervijfvoudigd, terwijl het aantal vestigingen in de totale economie verdubbelde. Het aantal banen is daarentegen minder hard gestegen. Deze ontwikkeling wordt weerspiegeld in de schaalverkleining van ondernemingen. De opkomst van het ondernemerschap heeft onder andere bijgedragen aan een verkleining van de ondernemingsomvang. Dit verschijnsel doet zich in de totale economie voor, maar vooral in de creatieve industrie. In 2012 bestaat een vestiging in de creatieve industrie van de MRA gemiddeld uit 2,3 werknemers, terwijl dit voor de totale economie gemiddeld 5,5 werknemers is. In Amsterdam is 84 procent van de vestigingen in de creatieve industrie een eenmanszaak.