Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Monitor detailhandel 2018

In tien jaar tijd, tussen 2008 en 2018, is het aantal winkelvestigingen gedaald met 10 procent tot bijna 5.500 vestigingen, terwijl de winkelvloeroppervlakte met 10 procent is gestegen tot bijna 1,1 miljoen vierkante meter. De afname van winkels is het meest zichtbaar in het niet dagelijkse boodschappensegment. Het aantal winkels in het dagelijkse boodschappensegment is wel gestegen, dankzij de toename van het aantal supermarkten.

De staat en ontwikkeling van de Amsterdamse detailhandel worden voor een groot deel bepaald door de consumptiebehoefte van Amsterdammers. Naast een feitelijk overzicht van de aanbodkant van de detailhandel (vestigingen, banen, omzet) is deze behoefte in kaart gebracht aan de hand van een consumentenenquête onder 4.500 Amsterdammers en 600 regiobewoners. Deze enquête is uitgevoerd in de periode januari 2017 tot juli 2018.