Monitor sociale media 2012
- Publicatie
- 2012
In Amsterdam is Facebook het meest gebruikte sociale medium. Iets meer dan de helft van de Amsterdammers heeft een Facebookaccount. Ten opzichte van 2011 is dat een stijging van 16 procentpunten. Het gebruik van Hyves is gedaald van 27 procent naar 15 procent. Het percentage Linkedin-lidmaatschappen is in de stad iets toegenomen van 24 procent naar 29 procent. Dat blijkt uit de eerste Monitor Sociale Media die O+S heeft uitgevoerd.

Driekwart van de jongeren, en een derde van de ouderen op Facebook
Begin 2012 is 74 procent van de Amsterdamse jongeren op Facebook te vinden en ruim de helft van de 39-50 jarigen. Van de 50 tot 64 jarigen is het een derde. In de jongste groep worden Linkedin en Hyves door respectievelijk 39 en 22 procent van de Amsterdammers gebruikt en voor de groep tot 50 jaar is dat vergelijkbaar. Het aandeel Hyves-lidmaatschappen is onder jongeren sterk gedaald ten opzichte van 2011. Tevens zijn er verschillen naar opleidingsniveau. Zo wordt Linkedin met name gebruikt door hoger opgeleide werkers.
Circa tien procent twittert
Ongeveer tien procent van de Amsterdammers twittert zelf wel eens, vier procent volgt alleen anderen. Vijftien procent van de twitteraars geeft aan Amsterdamse politici te volgen. Lodewijk Asscher, Erik van der Brug, Fatima Elatik zijn de populairste Amsterdamse politici op Twitter.
Gebruik voor gemeentelijke communicatie sociale media beperkt
Het aandeel Amsterdammers dat Facebook gebruikt om hun stadsdeel te volgen is beperkt. Ongeveer acht procent van de Facebook gebruikers geeft aan ‘bevriend’ te zijn met een stadsdeel, maar onduidelijk is of het dan wel om echte stadsdeelpagina’s gaat. De meeste Facebook- en Twittergebruikers zijn van mening dat informatie over wegopbrekingen, nieuwbouw en onderwijs, maar ook stadsdeelpolitiek, niet geschikt zijn om te communiceren via sociale media. Omgekeerd moet de gemeente haar ogen goed open houden voor burgerinitiatieven (op Facebook bijvoorbeeld I love Noord en Geef om de Jan Eef) om zo via sociale media aansluiting te vinden.