Ondernemerspeiling 2015
- Publicatie
- 2016
In het najaar 2015 deden ruim 1.200 Amsterdamse ondernemers mee aan de Ondernemerspeiling 2015. Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) voerde dit onderzoek uit in opdracht van Dienstverlening.

De gemeentelijke dienstverlening krijgt van de Amsterdamse ondernemer een ruime 6 (zie tabel 1). De gemeente krijgt een krappe onvoldoende voor het betrekken van ondernemers en het zoeken van samenwerking bij de totstandkoming en het vereenvoudigen van regelgeving.
Bijna de helft van de ondernemers geeft aan persoonlijk veel inspanning te hebben moeten leveren om een (vergunnings-) aanvraag of verzoek afgehandeld te krijgen. De Customer Effort Score - een vijfpuntschaal die loopt van 1 (heel veel inspanning) tot 5 (vrijwel geen inspanning) - ligt op een 2,6. De gemeente Amsterdam heeft zichzelf een gemiddelde score van 3,8 als doel gesteld.
Deelnemers
De ondervraagde ondernemers zijn gevestigd in alle stadsdelen, zijn werkzaam in diverse sectoren en variëren in ondernemingsgrootte. Bijna twee derde had het afgelopen jaar geen contact met de gemeente. In sommige gevallen is het daarom in moeilijk om de gemeente te beoordelen, dit resulteert bij de gegeven rapportcijfers in vrij hoge percentages ondernemers die geen cijfer (weten te) geven.
Dit onderzoek maakt deel uit van landelijk onderzoek en brengt Amsterdam (meer) inzicht in de tevredenheid en behoeftes van de ondernemers in de stad. De Amsterdamse resultaten zijn ook te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl. Hier is ook de benchmark met andere gemeenten en meer relevante data over vestigings- en ondernemingsklimaat in Amsterdam te vinden.