Optimalisatie Stadspascommunicatie
- Publicatie
- september 2025
De gemeente informeert Stadspashouders over het aanbod van de Stadspas via de website, nieuwsbrief, folder, MUG Magazine, Facebook- en Instagram-pagina’s. Stadspashouders kennen en lezen de folder, die ze tweemaandelijks per post ontvangen, het vaakst (92 procent). Dat blijkt uit het onderzoek dat O&S voor Bureau Stadspas heeft uitgevoerd.

Ze zijn in grote meerderheid tevredenheid over deze folder en ruim de helft geeft aan dat zij door de folder zijn aangemoedigd om de Stadspas te gebruiken. Ook de website en de nieuwsbrief zijn veelal bekend: respectievelijk 90 en 80 procent kent deze communicatiekanalen.
Voor dit onderzoek hebben de onderzoekers een vragenlijst uitgezet onder het Stadspaspanel (ingevuld door 157 personen) en twee groepsgesprekken georganiseerd. Een aantal vragen stonden centraal: welke communicatiekanalen zijn bekend? Door wie worden ze gebruikt en hoe? Hoe kan de communicatie over de Stadspas worden geoptimaliseerd?
Folder speelt centrale rol, maar deel aanbod blijft onzichtbaar
Uit de enquête en de groepsgesprekken blijkt dat de folder een centrale rol speelt bij het informeren over het aanbod van activiteiten, producten en diensten. De respondenten zijn tevreden over de folder – zeker over de nieuwe folder, zoals bleek tijdens de groepsgesprekken. Daartegenover staat dat een deel van het aanbod onzichtbaar blijft: de folder richt zich namelijk vooral op tijdelijke acties en weinig op het doorlopende aanbod.
Voor het doorlopende aanbod is de website in principe de belangrijkste informatiebron. Deze kennen veel Stadspashouders en zij gebruiken die regelmatig, maar de website moedigt minder aan om de pas te gaan gebruiken dan de folder. Het lijkt er dan ook op dat het potentieel van de website op dit moment wordt onderbenut.
Prijs en afstand belangrijkste criteria voor keuze
Stadspashouders krijgen informatie over de prijs of korting van het aanbod, maar ook locatie, leeftijdscategorie en of iemand anders mee kan voor Stadspasprijs. De afstand tot een activiteit is voor de respondenten het belangrijkste criterium bij de keuze van activiteiten of ander aanbod, vanwege de prijs van het OV of de tijd en energie die met een grote afstand gepaard gaat. Tegelijk is voor een grote groep de afstand juist het minst belangrijke criterium. Daarin zien we verdeeldheid onder de respondenten.
De prijs is wel duidelijk een belangrijk criterium voor de keuze in het Stadspasaanbod. Sommige respondenten kiezen alleen gratis aanbod, en/of aanbod waarbij ze weinig bijbetalen. Bij uitjes houden respondenten ook rekening met het vervoer en consumpties: het geheel moet betaalbaar blijven.