Onderzoek Ouders en docenten als team
- Publicatie
- 2013
Alle ouders (hoog opgeleid, laag opgeleid, in het vo, po en mbo) worden graag betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind en alle docenten zien het belang van de betrokkenheid van ouders. Alle betrokken willen dat docenten en ouders een team vormen.

Dit is kernachtig samengevat het belangrijkste resultaat van twee onderzoeken naar ouderbetrokkenheid in Amsterdam. In deze onderzoeken hebben in totaal 933 ouders van MBO studenten, 1.041 ouders van kinderen op het po en/of het vo en 242 docenten en directeuren die werken in het po of het vo en 79 medewerkers van het MBO via een enquête hun mening gegeven over de ouderbetrokkenheid. Ook zijn er interviews en groepsgesprekken georganiseerd.
Ouders en docenten zouden een team moeten zijn
Het onderzoek maakt duidelijk dat alle betrokkenen willen dat docenten en ouders een team vormen. Een team dat ervoor zorgt dat het beste uit het kind wordt gehaald. Dit uit zich vooral in het didactisch partnerschap tussen school en ouders. Ouders willen erg graag hun kind thuis ondersteunen en docenten zien duidelijk de vruchten van deze ondersteuning als zij zien dat die plaatsvindt.
In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval. Zowel ouders als docenten besteden niet altijd energie aan de juiste dingen en hun inspanningen worden door de andere partij ook niet altijd als zodanig herkend. Op een aantal gebieden is de samenwerking nog niet optimaal en is er dus ruimte is voor verbetering:
- Lager opgeleide ouders willen meer begeleiding van docenten
- Tip voor het vo: investeer in de brugklas in de relatie met de ouders
- Bijna de helft van de ouders vindt dat school meer kan doen om ouders te betrekken bij het onderwijs
- Op het MBO is er een wisselende opkomst van ouders: bewuste studiekeuze en betrokken SLB-er zijn succesfactoren
- Ouders willen meer tips van school over begeleiding thuis