Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Parkeergarage Singelgracht, Marnix, meningspeiling onder bewoners en ondernemers

De stadsdelen Westerpark en Centrum hebben een haalbaarheidsonderzoek uit laten voeren naar de bouw van een parkeergarage onder de Singelgracht tussen het Marnixplein en de Tweede Hugo de Grootstraat. Het doel van de parkeergarage is dat de openbare ruimte en leefbaarheid in de Noord Jordaan en de Frederik Hendrikbuurt worden verbeterd. De stadsdelen hebben aan Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) gevraagd te onderzoeken hoe de bewoners en ondernemers in de stadsdelen aankijken tegen de parkeergarage, en welke voordelen en risico's zij zien in het plan.

Parkeerdruk en -overlast vooral hoog in Centrum

Vooral bewoners van de Driehoekbuurt, Anjeliersbuurt, Bloemgrachtbuurt, Marnixbuurt Noord en Midden ervaren relatief vaak een (zeer) hoge parkeerdruk en (zeer) veel parkeeroverlast. De gemiddelde zoektijd naar een parkeerplek is er dan ook relatief lang.

Bewoners van de De Wittenbuurt (Westerpark) zoeken gemiddeld lang naar een parkeerplek maar ervaren minder parkeerdruk en parkeeroverlast dan bewoners van de Centrumbuurten. Bewoners en ondernemers van de Frederik Hendrikbuurt ervaren weinig parkeerdruk en -overlast en zoeken gemiddeld veel korter naar een parkeerplek dan respondenten in de andere gebieden. Jongeren en huishoudens met kinderen ervaren over het algemeen iets meer parkeeroverlast dan anderen.

Negenenveertig procent vindt plan een goed idee

Een parkeergarage onder de Singelgracht vindt 49 procent van de ondervraagden een goed idee, 14 procent vindt het plan niet goed maar ook niet slecht en 22 procent noemt het plan een slecht idee. Vijftien procent heeft er geen mening over.

In de De Wittenbuurt Noord, de Marnixbuurt Noord en de Bloemgrachtbuurt vindt meer dan 55 procent het een goed plan. De meeste tegenstand is te vinden in de Zaagpoortbuurt (17 procent goed plan) en de Marnixbuurt Midden (20 procent goed plan). In de Frederik Hendrikbuurt zijn de bewoners die dichter bij de beoogde locatie wonen (Nassaukade tot en met Van Oldenbarneveldstraat) vaker tegen het plan dan in de rest van die buurt.

Voorstanders van het plan noemen meer ruimte op straat en auto’s uit het zicht als redenen om het een goed plan te vinden. Een deel van de voorstanders, vooral in stadsdeel Centrum, verwacht echter ook een toename van het aantal parkeerplaatsen en een daling van de parkeerkosten.

De meest genoemde argumenten van tegenstanders om tegen de parkeergarage te zijn, zijn: toename van auto’s door toename aantal parkeerplekken, liever op straat parkeren, garage is te ver weg, bewoners gaan garage niet gebruiken en parkeergarage is onnodig omdat er geen parkeerprobleem is.

Zorgen om verzakkingen en budgetoverschrijding

Bewoners en ondernemers zien verzakkingen als groot risico van de bouw. Ook kostenoverschrijding, minder parkeerplaatsen en parkeeropstoppingen worden genoemd als risico van een parkeergarage. Over kostenoverschrijding en verzakking maken zij zich de meeste zorgen. Openbare ruimte terug naar voetgangers, fietsers en kinderen wordt door ruim driekwart van de ondervraagden als (zeer) belangrijk voordeel gezien van de garage. Ook meer parkeerplaatsen en minder auto’s op het maaiveld worden belangrijk gevonden.

Verwacht gebruik beperkt

Ondanks dat veel bewoners de parkeergarage een goed plan vinden zegt maar een beperkte groep de parkeergarage ook te zullen gaan gebruiken als die er komt. Op dit moment zijn nog vrijwel geen parkeerplekken opgeheven, zodra dit wordt gedaan kan het verwachte gebruik veranderen. Van de autobezitters zegt 20 procent de garage te willen gebruik en 17 procent wil de garage misschien gebruiken. Van bezoekers wordt vaker verwacht dat zij de garage zullen gebruiken (33 procent zeker en 27 procent misschien).