Kwantitatieve evaluatie pilot verzuim 18+, schooljaar 2014/'15
- Publicatie
- 2016
Twee van de drie doelstellingen pilot verzuim 18+ gehaald. Dit blijkt uit een evaluatieonderzoek dat OIS uitvoerde in opdracht van Onderwijs, Jeugd en Zorg, waarin is bekeken of de doelstellingen zijn gehaald en wat de betrokken professionals van de aanpak vinden.

Om de schooluitval in het mbo tegen te gaan is in Amsterdam een pilot verzuim 18+ opgezet. De pilot houdt een aangescherpte werkwijze bij verzuim van studenten van 18 jaar en ouder in, en wordt uitgevoerd bij verschillende opleidingen van ROC TOP en ROCvA.
Voor schooljaar 2014/’15 is bekeken of de pilotteams de drie doelstellingen van de pilot hebben behaald:
- eerste recidive maximaal 50 procent;
- tweede recidive maximaal 25 procent van die eerste groep (een kwart van de helft);
- het voortijdig schoolverlaten is lager dan in het vorige schooljaar bij dezelfde opleidingen.
Aan de eerste en de derde doelstelling is voldaan: van de pilotdeelnemers recidiveerde 44 procent in de pilotfase, en het aantal vsv’ers is gedaald met 11 procent . Aan de tweede doelstelling is niet voldaan: van de groep recidivisten recidiveerde 49 procent in plaats van de beoogde 25 procent nog een tweede keer. Kijkend naar het verzuimgedrag over schooljaar 2013/’14 lijkt de tweede doelstelling erg ambitieus geformuleerd. Over alle opleidingen bekeken recidiveerde in dat schooljaar 55 procent van de verzuimstudenten in de doelgroep. De eerste doelstelling was erop gericht om die 55 procent terug te brengen tot maximaal 50 procent. Uit de verzuimcijfers over 2013/’14 blijkt verder dat 62 procent van de recidivisten nogmaals recidiveerde. De tweede doelstelling had als ambitie om die 62 procent terug te brengen tot maximaal 25 procent.
De vergelijking met mbo-opleidingen buiten de pilot laat een positief beeld van de pilotaanpak zien. Terwijl het recidivegedrag onder de reguliere aanpak bij verzuim is toegenomen tussen 2013/’14 en 2014/’15, is dit onder de aangescherpte werkwijze van de verzuimaanpak 18+ afgenomen.
Naast het kwantitatieve onderzoek heeft OIS acht leerplichtambtenaren geïnterviewd. Uit de interviews komt naar voren dat de pilotaanpak meer tijd kost dan de reguliere aanpak bij verzuim 18+. Als positief wordt ervaren dat studenten dankzij de aanpak eerder in beeld zijn en problemen sneller boven tafel komen. Ook is de samenwerking tussen leerplicht en school verbeterd, wat het voorkomen en terugdringen van verzuim ten goede komt.