Imago Centrum Amsterdam-Noord 3
- Publicatie
- 2009
In Amsterdam-Noord is rond het Buikslotermeerplein een nieuw centrum in aanbouw, Centrum Amsterdam-Noord (CAN). CAN moet een plek worden om te winkelen, te sporten, uit te gaan, te wonen en te werken. In opdracht van Noordwaarts heeft O+S het imago van (Centrum) Amsterdam-Noord en de reclamecampagne voor het gebied onderzocht onder bewoners van Amsterdam-Noord, van Osdorp en Geuzenveld-Slotermeer, overige Amsterdammers, Purmerend en landelijk Noord (gebied tussen Amsterdam-Noord en Purmerend).

Imago Amsterdam-Noord
Amsterdam-Noord roept verschillende gedachten op bij respondenten. Sommige zijn uitgesproken positief (gezellig, heerlijk, leuk), andere juist uitgesproken negatief (ongezellig, kil, vies). Daartussenin zitten nog vele andere gedachten zoals wonen, groen, rust, winkelen en pontje.
Vernieuwingsplannen
Van de mensen die aan hebben gegeven CAN te kennen, is twee derde op de hoogte van de vernieuwingsplannen. Amsterdam-Noord bewoners zijn vaker dan andere respondenten op de hoogte van de plannen. Het meest bekend zijn mensen met de plannen voor nieuwbouwwoningen, uitbreiding van het winkelcentrum en het Noord/Zuidlijn Station.
Wonen in Amsterdam-Noord
Ruim een derde van de ondervraagden is van mening dat Amsterdam-Noord de afgelopen jaren aantrekkelijker is geworden als woonomgeving. Zowel bewoners van Amsterdam-Noord als van de rest van Amsterdam vinden dit. Mensen uit landelijk Noord en Purmerend zijn minder enthousiast (vooral 55-plussers), 15% van hen vindt Amsterdam-Noord aantrekkelijker geworden als woonomgeving. Een kwart van de mensen met een verhuiswens zou CAN in overweging nemen als ze werkelijk gaan verhuizen.
Reclamecampagne
Bijna een kwart van de ondervraagden kent de reclamecampagne voor Centrum Amsterdam-Noord. Zij zijn hier vooral mee bekend door bouwborden langs de weg, abri’s en posters in Amsterdam-Noord en de spotjes op AT5. Bewoners uit Amsterdam-Noord zijn daarnaast vaak geïnformeerd door een advertentie in het Noord-Amsterdams Nieuwsblad. Andere communicatiemiddelen hadden een kleiner bereik.