Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Winkelen in Amsterdam 2007-2008

De omvang van de detailhandel in Amsterdam neemt toe. Winkels worden gemiddeld groter dan vroeger en hoewel het aantal winkels afneemt, groeit het totale vloeroppervlak. In 2008 telde Amsterdam 6.317 winkels met een totaal oppervlak van 1.062.746 m2. De meeste winkelconcentraties bevinden zich binnen de ring, in Zuidoost neemt het aantal winkelmeters het meest toe.

Dienst Onderzoek en Statistiek (O+S) onderzocht door middel van een enquête onder ruim 5.500 Amsterdammers wat zij vinden van het veranderde winkelaanbod in de stad.

Ruim driekwart van de dagelijkse goederen wordt door Amsterdammers aangeschaft binnen het stadsdeel waar men woont. Daarvoor is de supermarkt, voor de meeste Amsterdamse huishoudens de Albert Heijn, het belangrijkste aankoopkanaal. Eén op de vier huishoudens in Amsterdam is (enigszins) ontevreden met het aanbod levensmiddelen in de buurt. Vaker dan gemiddeld zijn dat inwoners van Zeeburg, Geuzenveld-Slotermeer, Centrum en Westerpark. Hun wensen lopen uiteen: in Zeeburg worden vooral speciaalzaken gemist, in Centrum supermarkten.

Gelderlandplein hoogst gewaardeerd, maar voor plezier gaat men naar de Kalverstraat

Van alle winkelgebieden in Amsterdam krijgen Gelderlandplein, Gulden Winckelplantsoen en Haarlemmerstraat de hoogste waardering. Deze winkelgebieden zijn gezellig, bieden veel keuze in food en non-food en de winkels zien er aantrekkelijk uit, aldus de respondenten. Maar als het om funshoppen gaat – het winkelen voor het plezier, wat 60 procent van de Amsterdammers wel eens doet – gaat men het liefst naar de Kalverstraat of naar Amstelveen Centrum en bezoekt daarbij ook een horecazaak.