Segregatie in het voortgezet onderwijs
- Publicatie
- 2010
In Amsterdam worden de zwarte middelbare scholen steeds zwarter en de witte steeds witter. Dat komt niet alleen doordat allochtone jongeren vaker in de lagere regionen van het voortgezet onderwijs terecht komen. Ook kiezen allochtone leerlingen eerder voor een school in de buurt dan autochtone leerlingen. Deze verschillende schoolkeuzes zorgen voor grote leerlingstromen in de stad, zo blijkt uit het onderzoek 'Segregatie in het voortgezet onderwijs' van O+S.

Helft Amsterdamse scholen gemengd
De helft van de 65 Amsterdamse scholen in het voortgezet onderwijs is in het schooljaar 2008/’09 gemengd. Dit betekent dat het aandeel leerlingen van niet-westerse allochtone herkomst tussen de 20 en 80 procent ligt. Een derde van de middelbare scholen is zwart, op deze scholen is minimaal 80 procent van de leerlingen van allochtone herkomst. Vijftien procent van de scholen is wit, hier is minder dan 20 procent van de leerlingen van allochtone herkomst. In het primair onderwijs is de segregatie minder sterk. Van de basisscholen is dertien procent zwart en zeven procent wit.
In deze factsheet laten we zien dat het verschil in onderwijsniveau tussen autochtone en allochtone leerlingen niet de enige reden voor de segregatie in het voortgezet onderwijs is. Allochtone en autochtone leerlingen kiezen op een verschillende manier hun school. Voor allochtone leerlingen is afstand naar de school een heel belangrijke factor. Autochtone leerlingen aan de andere kant vinden het niet erg om verder te reizen om op een specifieke school onderwijs te volgen.