Amsterdammers kopen (weer) meer online
- 7 april 2022
Amsterdammers kochten in 2021 meer producten online en bezochten minder vaak een fysieke winkel. Dit komt mede door de coronacrisis en de diverse lockdown-maatregels, maar de ontwikkeling past ook in een langere trend waarbij steeds meer producten online en minder vaak in fysieke winkels wordt aangeschaft.
Dit blijkt uit de Monitor Detailhandel 2022 op basis van een consumentenonderzoek waarbij zo’n 4.000 Amsterdammers zijn geïnterviewd in 2021. De koopkrachtbinding voor dagelijkse boodschappen (levensmiddelen) is daarbij gedaald 94 procent naar 90 procent en van niet-dagelijkse producten (kleding, interieurartikelen) van 63 procent naar 50 procent.
Zie ook
Dat er minder in fysieke winkels gekocht wordt, blijkt ook uit cijfers van Locatus. Het aantal winkelvestigingen in Amsterdam is tussen 2017 en 2022 gedaald met 10 procent. De winkelleegstand is juist toegenomen. In januari 2022 bedroeg de winkelleegstand 6 procent.