Autodelen in Amsterdam
- 10 september 2009
O+S heeft in opdracht van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer en stadsdeel Oud-Zuid onderzoek gedaan naar autodelen. Autodelen is een commerciële dienst waarbij abonnees gebruik kunnen maken van verschillende auto's met een vaste standplaats. In Amsterdam zijn vijf autodeel-organisaties actief, waarvan Greenwheels en ConnectCar de grootste zijn. Klanten van Greenwheels en ConnectCar zijn ondervraagd over het gebruik van deelauto's, hun motieven en ervaringen en de effecten van het gebruik van deelauto's op andere vervoermiddelen.

Autodelers hoog opgeleid en woonachtig binnen de ring A10
De meeste standplaatsen van deelauto’s zijn te vinden binnen de ring A10, dit is dan ook het gebied waar de meeste autodelers wonen. Autodelers zijn relatief hoog opgeleid en hebben een relatief hoog inkomen. De gemiddelde leeftijd van de autodelers is 43 jaar.
Autodelen vanwege hoge kosten
Hoge kosten voor het bezit van een eigen auto is de meest genoemde reden om te autodelen. Ook het milieu wordt veelvuldig genoemd als reden voor autodelen. Toch staan deze redenen vaak niet op zichzelf. Ze worden vooral genoemd in combinatie met het meer of juist minder nodig hebben van een auto. Deelauto’s worden vooral gebruikt voor het bezoeken van familie of vrienden (66%), het vervoeren van zware spullen (53%) en voor vrijetijdsbesteding (48%). Gemiddeld wordt 121 kilometer per maand gereden met de deelauto, 38% daarvan wordt binnen Amsterdam gereden. De frequentie van het gebruik verschilt sterk tussen de autodelers: 27% gebruikte de auto de afgelopen maand niet terwijl 14% de auto meer dan 4 keer gebruikte. De overige autodelers maakten tussen de 1 en 3 keer gebruik van de deelauto.
Ervaringen positief
Autodelers zijn over het algemeen positief over het autodelen: 96% is tevreden, 94% vindt de beschikbaarheid van auto’s goed en 92% is positief over de afstand tot deelauto’s. Over de kosten lopen de meningen meer uiteen: 35% vindt het autodelen (heel) duur terwijl 10% zegt autodelen (heel) goedkoop te vinden.
Effecten van autodelen
Er zijn vier mogelijke effecten van autodelen onderzocht.
- Effect op gebruik andere vervoermiddelen: minder gebruik van de trein. Door het autodelen is een kwart van de autodelers minder gebruik gaan maken van de trein. Dit zijn vooral de mensen die voorheen geen auto tot hun beschikking hadden.
- Effect op autobezit: autobezit gedaald. Voordat men ging autodelen had 37% van de ondervraagden één of meerdere auto’s ter beschikking, nu is dit nog 16%.
- Effect op gereden aantal kilometers: aantal gereden kilometers gedaald. Van de autodelers die voorheen een eigen auto hadden rijdt 79% naar eigen zeggen nu minder met de deelauto dan zij voorheen met de eigen auto reden. Zeven procent is meer gaan rijden en 14% rijdt nog evenveel.
- Effect op parkeervergunningen: het is op basis van het onderzoek niet te bepalen in welke mate parkeervergunningen zijn ingeleverd door het autodelen.