Voortgezet onderwijs
Amsterdam telt ongeveer 48.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs, verdeeld over bijna honderd scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo-b, vmbo-k, vmbo-t, havo en vwo. De onderwijssegregatie in het vo neemt toe, leerlingen met hbo/wo opgeleide ouders clusteren steeds meer op een deel van de scholen.
Hoe verloopt de schoolloopbaan van een middelbare scholier in Amsterdam?
interactief
We volgen middelbare scholieren door de tijd heen en zoeken uit of ze een passend advies hebben gekregen.
Staat van het Amsterdamse voortgezet (speciaal) onderwijs
publicatie
Het Amsterdamse v(s)o heeft een divers onderwijslandschap en telt bijna honderd scholen, 47.000 leerlingen en 4.000 docenten. Hoe gaat het met de leerlingen en docenten?
Alles in Voortgezet onderwijs
publicatie
Factsheet schoolloopbaan en schooladviezen, met onder- en overadvisering
Wat voor schooladviezen kregen basisschoolleerlingen en hoe ziet hun schoolloopbaan er vervolgens uit? In deze monitor de laatste ontwikkelingen.
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
Factsheet schoolloopbaan, niveauoverstap en schoolwisselingen
Hoeveel leerlingen halen een diploma op het niveau van het basisschooladvies? En hoeveel leerlingen zijn van niveau en van school gewisseld? In deze monitor de laatste ontwikkelingen.
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2020/’21
O&S en Kohnstamm Instituut doen onderzoek naar de manieren waarop de interventies gericht op het bevorderen van kansengelijkheid bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Gepubliceerd: oktober 2022
artikel
Minder leerlingen in het basisonderwijs, meer in het voortgezet onderwijs
Het leerlingenaantal in het basisonderwijs zal verder afnemen en vervolgens gaan stijgen, in het voortgezet onderwijs gebeurt juist het tegenovergestelde. Dat blijkt uit de jongste prognose van O&S.
Gepubliceerd: 14 juli 2022
dataset
Voortgezet onderwijs in Amsterdam
Deze dataset bevat diverse tabellen met cijfers over scholen en leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Laatst gewijzigd: 21 juni 2022
artikel
Helft hoge toetsresultaten leidt tot bijgesteld advies
Wanneer de centrale eindtoets in groep 8 een hoger advies uitwijst dan het eerder gegeven advies van de school, hebben leerlingen recht op een heroverweging van dit schooladvies.
Gepubliceerd: 29 april 2022
artikel
Ruim derde van leerlingen heeft potentiële onderwijsachterstand
Ruim een derde van de leerlingen in het primair onderwijs (34%) en het voortgezet onderwijs (35%) in Amsterdam en Weesp had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2020/’21.
Gepubliceerd: 2 maart 2022
publicatie
Segregatiemonitor primair en voortgezet onderwijs 2020/’21
Deze monitor brengt de onderwijssegregatie en de ontwikkeling hierin in het Amsterdamse onderwijs in kaart.
Gepubliceerd: november 2021
artikel
Meer leerlingen in derde jaar voortgezet onderwijs op het niveau van het basisschooladvies
Leerlingen die tijdens de coronapandemie de onderbouw van de middelbare school hebben doorlopen, zitten in leerjaar drie vaker op het niveau van het basisschooladvies vergeleken met leerlingen uit een eerder cohort.
Gepubliceerd: 23 november 2021
artikel
Evaluatie centrale loting en matching voor middelbare scholen 2015-2020
Sinds 2015 gebruiken middelbare scholen in Amsterdam een centraal systeem van Loting & Matching om leerlingen die van de basisschool komen op een middelbare school te plaatsen. Wat zijn de gevolgen als leerlingen worden uitgeloot voor de school van hun eerste voorkeur?
Gepubliceerd: 23 november 2021
artikel
Leerlingprognose 2020/'21: Daling basisonderwijs, stijging voortgezet onderwijs
Verdere daling verwacht van het aantal leerlingen in het basisonderwijs op korte termijn en een stijging op langere termijn, in het voortgezet onderwijs gebeurt juist het tegenovergestelde.
Gepubliceerd: 27 oktober 2021
video
Lunchsessie Onderwijs: Bepaalt je basisschooladvies je toekomst?
De vijfde Staat van de Stad lunchsessie van dinsdag 21 september 2021. Onderwijs: Bepaalt je basisschooladvies je toekomst?
Gepubliceerd: 21 september 2021
artikel
Subsidie helpt volgens middelbare scholen bij verbetering schoolresultaten
Gemeentelijke subsidie heeft volgens scholen zelf bijgedragen aan betere vaardigheden van leerlingen, vooral bij rekenen en taal. Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie door het Kohnstamm Instituut en Onderzoek, Informatie en Statistiek.
Gepubliceerd: 7 juli 2021
artikel
Ruim een derde van de Amsterdamse leerlingen heeft een potentiële onderwijsachterstand
Ruim een derde van de Amsterdamse leerlingen in het primair onderwijs (35%) en het voortgezet onderwijs (37%) had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2019/’20. Dit is een lager percentage dan in het vorige schooljaar.
Gepubliceerd: 21 juni 2021
Heeft u een vraag over dit dossier?
Neem contact met ons op. U kunt ons bereiken via e-mail.