
Leerlingenprognose voortgezet onderwijs 2022/’23
publicatie
Het aantal leerlingen in het Amsterdamse voortgezet onderwijs stijgt en deze stijging zal zich nog enige tijd voortzetten. Vanaf 2025/’26 daalt het leerlingenaantal echter weer.
Amsterdam telt ongeveer 48.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs, verdeeld over bijna honderd scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo-b, vmbo-k, vmbo-t, havo en vwo. De onderwijssegregatie in het vo neemt toe, leerlingen met hbo/wo opgeleide ouders clusteren steeds meer op een deel van de scholen.
publicatie
Het aantal leerlingen in het Amsterdamse voortgezet onderwijs stijgt en deze stijging zal zich nog enige tijd voortzetten. Vanaf 2025/’26 daalt het leerlingenaantal echter weer.
publicatie
Welke leerlingen stapelen meerdere diploma’s in het voortgezet onderwijs? Hoe verhoudt het aantal stapelaars in Amsterdam zich tot de rest van Nederland? En hoe verschilt dit per type school?
dataset
Deze dataset bevat diverse tabellen met cijfers over scholen en leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Laatst gewijzigd: 29 juni 2023
publicatie
Welke leerlingen stapelen meerdere diploma’s in het voortgezet onderwijs? Hoe verhoudt het aantal stapelaars in Amsterdam zich tot de rest van Nederland? En hoe verschilt dit per type school?
Gepubliceerd: juni 2023
interactief
We volgen middelbare scholieren door de tijd heen en zoeken uit of ze een passend advies hebben gekregen.
Laatst gewijzigd: 18 november 2022
publicatie
Wat voor schooladviezen kregen basisschoolleerlingen en hoe ziet hun schoolloopbaan er vervolgens uit? In deze monitor de laatste ontwikkelingen.
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
Hoeveel leerlingen halen een diploma op het niveau van het basisschooladvies? En hoeveel leerlingen zijn van niveau en van school gewisseld? In deze monitor de laatste ontwikkelingen.
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
Het Amsterdamse v(s)o heeft een divers onderwijslandschap en telt bijna honderd scholen, 47.000 leerlingen en 4.000 docenten. Hoe gaat het met de leerlingen en docenten?
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
O&S en Kohnstamm Instituut doen onderzoek naar de manieren waarop de interventies gericht op het bevorderen van kansengelijkheid bijdragen aan de ontwikkelkansen van leerlingen.
Gepubliceerd: oktober 2022
artikel
Het leerlingenaantal in het basisonderwijs zal verder afnemen en vervolgens gaan stijgen, in het voortgezet onderwijs gebeurt juist het tegenovergestelde. Dat blijkt uit de jongste prognose van O&S.
Gepubliceerd: 15 juli 2022
artikel
Wanneer de centrale eindtoets in groep 8 een hoger advies uitwijst dan het eerder gegeven advies van de school, hebben leerlingen recht op een heroverweging van dit schooladvies.
Gepubliceerd: 29 april 2022
artikel
Ruim een derde van de leerlingen in het primair onderwijs (34%) en het voortgezet onderwijs (35%) in Amsterdam en Weesp had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2020/’21.
Gepubliceerd: 2 maart 2022
publicatie
Deze monitor brengt de onderwijssegregatie en de ontwikkeling hierin in het Amsterdamse onderwijs in kaart.
Gepubliceerd: november 2021
artikel
Leerlingen die tijdens de coronapandemie de onderbouw van de middelbare school hebben doorlopen, zitten vaker op het niveau van het basisschooladvies.
Gepubliceerd: 23 november 2021
artikel
Sinds 2015 gebruiken middelbare scholen in Amsterdam een centraal systeem van Loting & Matching om leerlingen die van de basisschool komen op een middelbare school te plaatsen. Wat zijn de gevolgen als leerlingen worden uitgeloot voor de school van hun eerste voorkeur?
Gepubliceerd: 23 november 2021
artikel
Verdere daling verwacht van het aantal leerlingen in het basisonderwijs op korte termijn en een stijging op langere termijn, in het voortgezet onderwijs gebeurt juist het tegenovergestelde.
Gepubliceerd: 27 oktober 2021
video
De vijfde Staat van de Stad lunchsessie van dinsdag 21 september 2021. Onderwijs: Bepaalt je basisschooladvies je toekomst?
Gepubliceerd: 21 september 2021
artikel
Gemeentelijke subsidie heeft volgens scholen zelf bijgedragen aan betere vaardigheden van leerlingen, vooral bij rekenen en taal. Dat blijkt uit een tussentijdse evaluatie door het Kohnstamm Instituut en Onderzoek, Informatie en Statistiek.
Gepubliceerd: 7 juli 2021
artikel
Ruim een derde van de Amsterdamse leerlingen in het primair onderwijs (35%) en het voortgezet onderwijs (37%) had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2019/’20.
Gepubliceerd: 21 juni 2021