Achtergronddocument berekening potentiële onderwijsachterstanden 2020/’21
- Publicatie
- maart 2022
Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) brengt sinds 2017 het aandeel leerlingen met een potentiële onderwijsachterstand per basisschool in beeld voor de afdeling onderwijs van de gemeente Amsterdam. Aan OIS is gevraagd om vanaf schooljaar 2018/ ’19 ook het aandeel potentiële onderwijsachterstandsleerlingen te berekenen op middelbare scholen en onder Amsterdamse peuters. Dit jaar zijn ook de basisschool- en middelbare schoolleerlingen uit Weesp meegenomen. OIS beschikt niet over gegevens over peuters uit Weesp.
Om de potentiële achterstand in kaart te brengen wordt uitgegaan van de sociaaleconomische status van kinderen. De berekeningen worden in het primair en voortgezet onderwijs gebruikt voor het vaststellen van het gemeentelijk subsidiebedrag per school, en om te bepalen welke scholen wel en geen gebruik kunnen maken van de subsidie.
In dit document wordt de berekening nader toegelicht en wordt het aandeel van potentiële onderwijsachterstandsleerlingen en de spreiding hiervan over de stadsdelen in het schooljaar 2020/’21 in beeld gebracht. De kans op een potentiële onderwijsachterstand is bepaald aan de hand van de sociaaleconomische status (SES) van een leerling.