Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Buurtenquête Zuid 2023

De Buurtenquête Zuid is een terugkerend onderzoek waarmee in beeld gebracht wordt hoe bewoners in stadsdeel Zuid hun buurt ervaren. De helft van de respondenten in de 2023 editie vindt dat hun buurt niet vooruit, maar ook niet achteruitgaat. Een op de drie vindt dat de buurt achteruitgaat. Die groep is even groot als bij een vorige meting. Thema’s die het meeste bijdragen aan het achteruitgaan van de buurt zijn afval, veiligheid en de betrokkenheid van bewoners. Zaken waardoor men vindt dat de buurt vooruit gaat zijn parken en groen, verkeer en horeca.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Bewoners van de Pijp en het Museumkwartier vinden het relatief vaak druk in hun buurt.
  • Jongvolwassenen vinden de drukte vaker gezellig, ouderen vaker vervelend.
  • Zeven op de tien bewoners vinden de ruimte voor voetgangers voldoende.
  • De verkeersveiligheid voor fietsers krijgt een kleine voldoende, en wordt lager beoordeeld dan in 2021. De Pijp scoort relatief ongunstig.
  • De hoeveelheid buurtcontacten en mate van inzet voor de buurt nemen af.
  • Ruim een kwart van de respondenten heeft buren waarover zij zich zorgen maken.
  • Bewoners van Zuid zijn over het algemeen tevreden met buurtvoorzieningen en –activiteiten.
  • Een groot deel van de ouderen weet niet waar zij terecht kunnen voor hulp of zorg.
  • Drie op de vijf bewoners van Zuid zouden hun woning willen verduurzamen.
  • Geluid van bouwwerkzaamheden zorgt vooral in de Pijp voor overlast.

Jongvolwassenen vinden drukte vaak gezellig

Bewoners van de Pijp en het Museumkwartier vinden het relatief vaak (heel) druk in hun buurt. Als we kijken naar de beleving van die drukte, zien we dat de mate waarin het als vervelend wordt gezien oploopt met leeftijd. Bewoners tot 30 jaar vinden de drukte vaak gezellig. In Buitenveldert geven respondenten juist relatief vaak aan dat het rustig is in de buurt en een groot deel hiervan vindt dat saai. In de Apollobuurt in Oud-Zuid wordt de rust relatief vaak als onveilig ervaren.

De Pijp scoort relatief ongunstig op de ruimte voor voetgangers en de verkeerveiligheid voor fietsers. Snelle e-bikes worden relatief vaak genoemd als de veroorzakers van onveilige situaties. De verkeersveiligheid voor fietsers krijgt gemiddeld in het stadsdeel een kleine voldoende, en wordt lager beoordeeld dan in 2021.

Buurtcontacten en inzet voor de buurt nemen af

Ten opzichte van de vorige buurtenquête in 2021 vinden meer respondenten dat ze onvoldoende contact hebben met buurtgenoten. Ook zet men zich minder in voor de buurt. Het aandeel respondenten dat de hoeveelheid contact met buren onvoldoende beoordeelt is het grootst in Zuidas, al is het aandeel dat zich inzet voor de buurt daar wel gestegen ten opzichte van de meting in 2021. De bereidheid om zich in te zetten voor de buurt is er wel, een deel van de respondenten ziet het zitten om vrijwilligerswerk te doen.

Ruim een kwart van de respondenten heeft buren waarover zij zich zorgen maken. We zien dat in buurten met gestapelde problematiek respondenten zicht het vaakst zorgen maken over hun buren. Dit kan betekenen dat er buren zijn waarmee het niet zo goed gaat, maar het impliceert ook een bepaalde betrokkenheid bij buren. Iets minder dan de helft van de respondenten met zorgen over buren weten waar ze dit kunnen melden.

Respondenten zijn over het algemeen positief over de hoeveelheid voorzieningen en -activiteiten in de buurt. In Zuidas zijn respondenten hierover minder positief en vindt een relatief groot deel dat het aanbod voorzieningen en activiteiten te wensen overlaat. Zij die vinden dat er onvoldoende voorzieningen zijn, missen bijvoorbeeld speelvoorzieningen voor kinderen, met name overdekte speelplaatsen. Ook groen wordt veel genoemd, zoals bomen, perkjes en parken.

De 65-plussers in Zuid zijn niet altijd bekend met voorzieningen voor ouderen. Dit geldt vooral rond het aanvragen en regelen van zorg, ondersteuning en hulpmiddelen en het aanvragen van hulp bij verhuizen. Twee op de drie 65-plussers in stadsdeel Zuid zijn bekend met door de gemeente gefinancierd vervoer voor ouderen. Het valt op dat de bekendheid en het gebruik van vervoersmogelijkheden voor ouderen in Buitenveldert is gestegen ten opzichte van 2021. In de Pijp en Oud-Zuid is de bekendheid en het gebruik het laagst.

Drie op de vijf zouden hun woning willen verduurzamen

Drie op de vijf respondenten uit stadsdeel Zuid zouden hun woning willen aanpassen om deze milieuvriendelijker of energiezuiniger te maken. In de Rivierenbuurt is de wens om de woning te verduurzamen het grootst. Bewoners die willen verduurzamen ondervinden echter vaak ook belemmeringen bij de uitvoering. De meest genoemde belemmering is het wonen in een huur- of corporatiewoning en voor huiseigenaren zijn de kosten en het vinden van juiste informatie vaker een hinder.

Vooral in de Pijp en delen van Oud-Zuid (Museumkwartier en Willemsparkbuurt) geven respondenten relatief vaak aan dat ze overlast ervaren als gevolg van verbouwingen. Dit gaat in ruim driekwart van de gevallen om het geluid van de bouwwerkzaamheden. Slechts 14 procent van de respondenten weet waar zij bouwoverlast kunnen melden.