Monitor Sociale Veiligheid openbaar vervoer 2023
publicatie
Acht van de tien Amsterdammers voelen zich veilig in het OV. Ongeveer driekwart van de reizigers vindt het te druk. Ruim de helft past hun reisgedrag weleens aan vanwege de drukte.
De veiligheidsbeleving heeft te maken met hoe veilig men zich voelt. Dit is niet altijd afhankelijk van hoeveel criminaliteit of overlast ergens voorkomt. Je kunt je in een buurt met weinig overvallen, inbraken en andere misdrijven toch onveilig voelen en je kunt je volledig veilig voelen in de Amsterdamse binnenstad, waar de criminaliteitscijfers toch echt hoger liggen dan in de rest van de stad.
publicatie
Acht van de tien Amsterdammers voelen zich veilig in het OV. Ongeveer driekwart van de reizigers vindt het te druk. Ruim de helft past hun reisgedrag weleens aan vanwege de drukte.
artikel
De Amsterdamse bevolking vergrijst en de verwachting is dat dit de komende jaren toeneemt. De vraag rijst wat dit betekent voor de veiligheid en veiligheidsgevoelens in Amsterdam.
publicatie
De ervaren drukte en overlast in het OV, het aantal door vervoerders geregistreerde incidenten en het aantal aangiften met een OV-locatie namen in 2022 toe ten opzichte van een jaar eerder.
artikel
De bij de politie geregistreerde criminaliteit is in de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland gestegen in 2022 ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit de update van de Veiligheidsindexen.
publicatie
Bijna een op de vijf Amsterdammers werd ooit tegen de zin aangeraakt of vastgepakt met seksuele bedoelingen. Onder vrouwen ligt het aandeel hoger.
Gepubliceerd: juni 2024
publicatie
Van de ruim 13.000 ondervraagde Amsterdammers werd 18 procent ooit weleens tegen de zin aangeraakt of vastgepakt met seksuele bedoelingen.
Gepubliceerd: augustus 2023
artikel
De bij de politie geregistreerde criminaliteit is in de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland gestegen in 2022 ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit de update van de Veiligheidsindexen.
Gepubliceerd: 9 maart 2023
publicatie
De ervaren drukte en overlast in het OV, het aantal door vervoerders geregistreerde incidenten en het aantal aangiften met een OV-locatie namen in 2022 toe ten opzichte van een jaar eerder.
Gepubliceerd: maart 2023
dataset
De tabellen in deze dataset tonen verschillende vormen van overlast, zoals verloedering van de omgeving, sociale overlast en verkeersoverlast.
Laatst gewijzigd: 2 december 2021